ایران پرس- سی وچهارمین اجلاس سالانه اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا "آ.سه.آن" در بانکوک پایتخت تایلند آغاز به کار کرد.

گفت وگو درباره راهکارهای حل وفصل اختلافات ارضی برخی کشورهای عضو"آ.سه.آن" در دریای چین جنوبی و بحران آوارگان روهینگیا در بنگلادش از جمله موضوعاتی است که در دستور کار این اجلاس دو روزه قرار دارد.

کشورهای مالزی، اندونزی، تایلند، برونئی، سنگاپور، میانمار، کامبوج، لائوس، فیلیپین و ویتنام، اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا "آ.سه.آن" را تشکیل می دهند.

اجلاس سالانه کشورهای عضو اتحادیه "آ.سه.آن" در حالی برگزار شده است که جنگ تجاری آمریکا علیه چین به چالشی برای اقتصاد جهان از جمله اعضای این اتحادیه همکاری در جنوب شرق آسیا تبدیل شده است.

درهم تنیدگی و وابستگی اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه "آ.سه.آن" با اقتصاد قدرتمند چین در چارچوب یک زنجیره تامین، مشتمل بر تهیه مواد خام و اولیه تا تولید محصول یا کالای نهایی موجب شده تا جنگ تجاری آمریکا علیه چین که دومین قدرت اقتصادی جهان محسوب می شود اقتصاد این کشورها را نیز با تهدید مواجه کند.

در اثر نگرانی های اعضای "آ.سه.آن" از تاثیرات جنگ تجاری آمریکا علیه چین و همچنین نوسات دلار، که شماری از کشورهای جنوب شرق آسیا درصدد ایجاد ساز وکاری موثر و کاربردی هستند تا بتوانند پول های ملی خود را جایگزین دلار کنند، که از این طریق ضمن ثبات بخشی به اقتصاد ملی و منطقه ای، ارزش پول ملی خود را حفظ و تقویت کنند.

علاوه بر مباحث مهم و تعیین کننده اقتصادی در محورهای گفت وگویی نشست دو روزه اعضای اتحادیه "آ.سه.آن" در تایلند، بحران آوارگان مسلمان روهینگیایی که در اثر جنایات نظامیان و بودائیان افراطی میانمار به بنگلادش گریخته اند از جمله موضوعاتی است که در مدار رایزنی و بررسی شرکت کنندگان در این نشست قرار دارد.

"آنتونی کارتالوچی" کارشناس و محقق جغرافیای سیاسی می گوید؛ آنچه که در حقوق بین الملل تحت عنوان نسل کشی یاد می شود در حال رخ دادن در استان راخین میانمار است آن دسته از گروه هایی که اقدام به نسل کشی علیه اقلیت روهینگیا می کنند نسل کشی را به عنوان هدف اولیه خود تعیین کرده اند.

با وجود آنکه حدود دو سال از دور جدید بحران آوارگان روهینگیا و وضعیت نگران کننده اسکان آنان در مرزهای بنگلادش سپری شده است اما تاکنون اتحادیه "آ.سه.آن" درباره حل این بحران تدابیری اتخاذ نکرده است. به همین دلیل است که نهادهای حقوق بشری در کشورهای عضو "آ.سه.آن" خواستار برخورد فعال این اتحادیه در مواجهه با بحران آوارگان روهینگیا شده اند و مقامات ارشد این کشورها را با نادیده گرفتن جنایات علیه بشریت میانمار ضد مسلمانان این کشور متهم کرده اند.

نهادهای حقوق بشری ضمن تاکید بر لزوم ورود موثر سازمان های بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل از اتحادیه "آ.سه.آن" هم خواسته اند با اتخاد تدابیر تنیهی علیه میانمار از جمله تعلیق عضویت این کشور در این نهاد منطقه ای و انزوای سیاسی آن ساز وکاری موثر برای اعمال فشار بر دولت "نایپیداو" برای تغییر برخورد با مسلمانان روهینگیا پیدا کنند. 

139/117

نویسنده: محمدرضا عسگری

بیشتر بخوانید:

نشست سران «آ.سه.آن» در سنگاپور آغاز شد + ویدئو

هشدار چین به آسه آن/ تحلیل

کوتاهی سازمان ملل در قبال مهاجران میانمار

مخالفت میانمار با پذیرش آوارگان روهینگیایی/تحلیل