تحلیل؛

ایران پرس: پس ازگذشت حدود چهارماه از حملات بی نتیجه رژیم صهیونیستی به غزه با هدف نابودی جنبش حماس و شکست اراده ساکنان این منطقه، صهیونیستها با همکاری برخی حامیان غربی خود، سیاست توقف کمک های آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی آنروا، را در دستور کار خود قرار دادند.

یکروز پس از ادعای صهیونیست‌ها درباره دخالت چند تن از کارکنان آژانس «آنروا»، در حوادث هفتم اکتبر، آمریکا، انگلیس، آلمان و چند کشورغربی دیگر بی درنگ از توقف کمکهای مالی خود به این نهاد خبردادند. توقف کمکها به آنروا به معنی توقف ارائه کمکهای غذایی و بهداشتی به صدها هزار آواره فلسطینی غزه در شرایط سخت کنونی و تشدید نسل کشی ساکنان این منطقه است.

آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی  «آنروا» که سابقه آن به سال 1949 می رسد، درحال حاضر با حدود 30 هزار نیرو، بیش از 5 میلیون فلسطینی را در داخل و خارج از سرزمین های اشغال شده فلسطین بویژه منطقه جنگ زده غزه تحت پوشش دارد.

جمعه گذشته رژیم صهیونیستی مدعی شد تعدادی از کارکنان «آنروا»، در عملیات «طوفان الاقصی» در7 اکتبر 2023 مشارکت داشته اند. در حالی که هنوز صحت این خبر تایید نشده بود، ابتدا 6 کشور غربی شامل، آمریکا، کانادا، استرالیا، فنلاند، انگلستان و ایتالیا نسبت به آن واکنش نشان داده و در بیانیه ای اعلام کردند به دلیل تخلف صورت گرفته توسط «آنروا» کمک های سالانه خود به این نهاد را متوقف می کنند. یک روز پس از این بیانیه و در ادامۀ واکنش های هماهنگ غرب علیه «آنروا»، آلمان، اسکاتلند و فرانسه نیز به آن پیوستند و از قطع کمک های خود به آنروا و مشارکت در تشدید نسل کشی فلسطینی ها خبر دادند. 

 

 

داده های فوق همگی حکایت از این دارد که صهیونیست ها در اقدامی هماهنگ با دستگاه دیپلماسی و رسانه ای غرب، جریانی را علیه آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی سازمان ملل، «آنروا» به راه انداخته اند. اما اینکه چرا صهیونیست ها در این مقطع جریان توقف فعالیت آژانس های امداد رسان در غزه را دنبال می کنند، دلایلی دارد که در بمباران رسانه ای غرب مخفی مانده است.

برخی ناظران معتقدند تل آویو در این شرایط با متهم کردن مشارکت کارکنان آژانسِ امدادرسانی به آوارگان فلسطینیِ سازمان ملل (آنروا) ضمن افزایش فشار به فلسطینیان ساکن غزه و جنبش حماس، قصد دارد تا شکست حقوقی و دیپلماتیک خود در ماجرای شکایت آفریقای جنوبی از این رژیم نزد دیوان بین‌المللی دادگستری را تحت الشعاع قرار دهد. در دو هفته اخیر، با اقدامی که دولت آفریقای جنوبی علیه صهیونیست ها در دیوان بین المللی دادگستری انجام داد، صهیونیست ها به عنوان متهم اصلی در صدر اخبار بین المللی قرار گرفتند.

مشخص است که این اقدام دادگاه بین المللی دادگستری رژیم صهیونیستی و حامیان آن را در موضع اتهام و ضعف قرار داده و نتیجه آن، متهم شدن در جنگ غزه خواهد بود. درواقع رژیم صهیونیستی با همکاری و هماهنگی حامیان غربی در این برهه با ایجاد جریان اتهام به آنروا درصدد است تا با خدشه به اعتبار سایر نهادهای زیر مجموعه سازمان ملل، حکم دادگاه عالی را نیز مشمول همین بی اعتباری کرده و اقدامات خود را دست کم در افکار عمومی داخلی موجه جلوه دهد.

 

 

تصمیم حامیان رژیم صهیونیستی در توقف کمکها به آنروا در شرایطی که صدها هزار فلسطینی بویژه ساکنان غزه زیر سهمگین ترین حملات هوایی و زمینی این رژیم قرار دارند نشان می دهد که رژیم صهیونیستی پس از بی نتیجه ماندن تلاش های نظامی برای شکست اراده مردم و مقاومت فلسطین تصمیم دارد اینبار با استفاده از سلاح گرسنگی و جلوگیری از خدمات بهداشتی و درمانی، سیاست نسل کشی خود در غزه را با کمک حامیان غربی ادامه دهد.

حمایت برخی کشورهای غربی به درخواست رژیم صهیونیستی درباره توقف کمکها به آنروا به بهانه دخالت برخی از نیروهای این نهاد با مبارزان فلسطینی در عملیات 7 اکتبر درحالی است که در سه ماه گذشته 150 نفر از نیروهای آنروا در حملات این رژیم به باریکه کشته شده اند و این جنایات کم سابقه در تاریخ، با سکوت حامیان غربی صهیونیستها همراه بوده است.

این در حالی است که حتی اگر ادعاها درباره اقدامات چند نفر از کارکنان آنروا درست باشد نباید تلاش دهها هزار کارمند دیگر این نهاد و خدمت رسانی آنها به صدها هزار تن را نادیده گرفت و تنبیه جمعی کرد. با این اوصاف می توان نتیجه گرفت که این تصمیم کشورهای حامی رژیم صهیونیستی به معنی مجازات دسته جمعی میلیونها فلسطینی به ویژه در سایه فاجعه انسانی در غزه است و آنها بطور مستقیم در نسل کشی و قتل عام ساکنان غزه مشارکت دارند.

نویسنده:محمدی

116

بیشتر بخوانید:

 توقف کمکهای غرب به «آنروا»، توطئه‌ ای تازه علیه فلسطینیان

نتانیاهو به دنبال اخراج آنروا از غزه است