ایران پرس- سخنگوی کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد، با وجود توافق صورت گرفته با بنگلادش، شرایط برای بازگشت پناهجویان روهینگیایی به میانمار فراهم نیست.

«آدریان ادواردز» Adrian Edwards با تاکید بر اینکه بسیاری از آوارگان روهینگیایی متحمل خشونت و ضربه‌های روحی شده‌اند، تصریح کرد اوضاع استان راخین میانمارهمچنان ناآرام است.

به گفته وی تا برقراری ثبات و امنیت وهمچنین دسترسی آژانس‌های امدادرسانی به این استان باید از بازگشت شتاب‌زده آوارگان مسلمان روهینگیایی به میانمار جلوگیری کرد.

در توافق اخیر به عمل آمده میان «آنگ سان سوچی» Aung San Suu Kyi وزیرامور خارجه میانمار و «ابوالحسن محمود علی» Abul Hassan Mahmood Ali همتای بنگلادشی وی، دولت میانمارمتعهد شد، آوارگان روهینگیایی را که هم اکنون در مرز میان دو کشور در اردوگاه های غیربهداشتی زندگی می کنند به میانمار برگرداند.

این در حالی است که دولت میانمار برای بستر سازی و ایجاد شرایط لازم برای اجرای این قرار داد اقدامی صورت نداده است.

این بدان معنا است که دولت میانمار تمایل جدی برای بازگشت مسلمانان آواره روهینگیا به سرزمین مادری خود یعنی استان راخین ندارد و صرفا برای کاستن از فشارهای بین المللی اقدام به امضای قراردادی برای بازگشت برخی از انان موافقت کرده است که در مرز مشترک با بنگلادش اواره اند.

این در حالی است که مسلمانان روهینگیا در بدترین شرایط زیستی در اردوگاهها به شکل آواره به سر می برند که به دلیل از دست دادن عزیزان خود در شرایط بد روحی و روانی قرار دارند.

آوارگی روهینگیایی های میانمار در مرز بنگلادش

«پیتر سایدل»،  کارشناس مسایل حقوق بشری در این باره گفت:

"مسلمانان روهینگیا در وضعیتی مشابه نسل کشی در رواندا قرار دارند. هر یک از آنان داستان وحشتناکی برای توضیح دارند؛ از خویشاوندانی که وحشیانه به قتل رسیده  و زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند.

خشونت هایی که توسط این پناهندگان که به بنگلادش فرار کرده اند توضیح داده می شود بسیار وحشتناک است."

درخواست مسلمانان روهینگیا از سازمان ملل

در این شرایط  مسلمانان روهینگیا از سازمان ملل انتظار دارند صرفا به انتشار گزارش بسنده نکند بلکه به عنوان بزرگترین سازمان بین المللی که ماموریت برقراری صلح و امنیت را در جهان برعهده دارد دولت میانمار را برای ایجاد شرایط لازم جهت بازگشت آوارگان مسلمان روهینگیا تحت فشار قرار دهد.

استان راخین در میانمار سرزمین مادری آنان است که بیش از سیصد سال نیز در این منطقه که اراکان نامیده می شد نظام پادشاهی داشته اند.

بنابراین سازمان ملل نباید اجازه بدهد عده قلیلی جنایت کار برای تصاحب سرزمین مسلمانان روهینگیا مرتکب نسل کشی شوند.

«عطا نورالاسلام آراکانی»، فعال و کارشناس روهینگیایی می گوید، "برای نجات مسلمانان روهینگیا باید سازمان ملل، نیروهای حافظ صلح به میانمار بفرستد. «آنگ‌سان سوچی» تسلیم و تابع ارتش است و نمی‌تواند کاری برای مسلمانان این کشور انجام دهد. بحران روهینگیاها مشخصا از سال ٢٠١٢ تا به حال روزبه‌ روز وخیم‌تر شده و سازمان‌های بین‌المللی چنانکه باید، به وظایفشان عمل نمی‌کنند. "

در هر حال، به نظر می رسد نیروهای تندرو در دولت و ارتش میانمار به اهداف خود در مورد بیرون راندن مسلمانان روهینگیا از سرزمین خود رسیده اند و در تلاش هستند دولت بنگلادش را برای پذیرش انان که بنگالی می نامند در اردوگاهها تحت فشار قراردهند.

این در حالی است که مسلمانان روهینگیا که خود را شهروندان میانماری می دانند از مجامع بین المللی انتظار دارند دولت این کشور را برای پذیرش حق شهروندیشان  تحت فشار قرار دهند.

نویسنده: مجید وقاری

116/110

بیشتر بخوانید:

توافق میانمار و بنگلادش درباره بازگشت پناهجویان روهینگیا به میانمار/تحلیل

سازمان ملل: شرایط برای بازگشت آوارگان روهینگیایی به میانمار فراهم نیست

 قطعنامه‌ شورای حقوق بشر در محکومیت اقدامات میانمار ضد مسلمانان روهینگیا