تحلیل:

ایران پرس: در حالی که دولت آمریکا حمایت کامل سیاسی خود از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه را اعلام کرده و حتی با آتش بس نیز مخالفت نموده، اما مساله کمک مالی به اسرائیل که مد نظر جمهوری خواهان است با دیدگاه کاخ سفید که خواهان ارائه همزمان کمک مالی و تسلیحاتی به اوکراین است باعث بروز اختلافات گسترده ای بین کنگره و کاخ سفید شده است.

مجلس نمایندگان آمریکا تحت رهبری جمهوری خواهان طرح ۱۴.۳ میلیارد دلاری برای جنگ تل آویو با حماس را تصویب کرد. این طرح با ۲۲۶ رأی موافق در مقابل ۱۹۶ رای مخالف در مجلس نمایندگان به تصویب رسید و تنها دو جمهوری‌خواه با این طرح مخالفت کردند و از میان دموکرات‌ها تنها ۱۲ نفر با آن موافقت کردند.

این اتفاقی نادر است، زیرا بسته‌های کمکی به اسرائیل معمولاً از حمایت گسترده دو حزبی برخوردار است، اما طرح کمک به تل آویو که توسط «مایک جانسون» رئیس جمهوری خواه جدید مجلس نمایندگان ارائه شد، با مخالفت اکثریت قریب به اتفاق دموکراتها مواجه شد.

دموکرات‌ها می‌گویند که طرح جمهوری‌خواهان به هیچ کجا نمی‌رسد، آنها با انتقاد از اینکه طرح جمهوری‌خواهان شامل ارائه کمک‌های امنیتی به اوکراین در جنگ علیه روسیه نمی‌شود، گفته‌اند که این لایحه موجب کاستن از بودجۀ سازمان «خدمات درآمد داخلی آمریکا» Internal Revenue Service= IRS می‌شود.

در واقع براساس این طرح، کمک به تل آویو با کاهش درآمدهای داخلی دولت آمریکا انجام می‌شود. همزمان، دفتر بودجۀ کنگره آمریکا که نهادی غیرحزبی است، در این زمینه گفته است که جبران هزینۀ کمک به اسرائیل از طریق کاهش بودجۀ خدمات درآمد داخلی آمریکا، به کسری بودجه اضافه می‌کند و منجر به از دست رفتن درآمد تقریباً 26.8 میلیارد دلاری طی ده سال می‌شود.

پیش از این کاخ سفید اعلام کرده است که هر گونه لایحه مربوط به کمک به اسرائیل بدون کمک به اوکراین را وتو خواهد کرد.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به صراحت گفت: "«جو بایدن» طرحی که فقط شامل کمک‌های جنگ اسرائیل علیه حماس ‌شود را وتو خواهد کرد."

وی تاکید کرد: "بایدن از یک بسته کمک‌های ترکیبی که شامل کمک به اسرائیل، غزه و اوکراین، همراه با اولویت‌های دیگر در بودجه پیشنهادی ۱۰۶ میلیارد دلاری که برای امنیت ملی است، حمایت می‌کند."

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز قبلا تصریح کرده که این طرح را وتو خواهد کرد. بایدن نزدیک به ۱۰۶ میلیارد دلار برای اسرائیل، اوکراین، غزه، امنیت مرزی ایالات متحده و سایر نیازها می‌خواهد.

نکته مهم درباره تصویب طرح کمک به رژیم صهیونیستی این است که برخلاف موارد قبلی در کنگره که تصویب کمک به این رژیم با اجماع آرا صورت می گرفت، اما این بار اختلاف بین جمهوری خواهان و دموکراتها باعث شده تا شمار زیادی از نمایندگان عمدتا دموکرات با این طرح مخالفت کنند.

در حالی که در سنای آمریکا حمایت دو حزبی از کمک به اسرائیل و نیز حمایت بیشتر از اوکراین وجود دارد، اما در مجلس نمایندگان، بسیاری از جمهوری‌خواهان با ارسال کمک‌های بیشتر به اوکراین مخالف هستند و دو مجلس در تضاد با یکدیگر قرار گرفته‌اند. 

«چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات در سنای آمریکا، تصریح کرد: "سنا طرح عمیقاً ناقص مجلس نمایندگان را بررسی نخواهد کرد اما در عوض ما بر روی بستۀ کمک ‌های اضطراری دوحزبی خود که شامل کمک به اسرائیل، تایوان، اوکراین و کمک‌های بشردوستانه به غزه هم می‌شود، کار خواهیم کرد."

دولت بایدن اکنون بیش از پیش نگران این امر است که با توجه به مخالفت کلی جمهوریخواهان با کمک های گسترده کنونی به اوکراین و درخواست مشروط و محدود شدن این کمک ها، تصویب طرح کنونی کمک به اسرائیل بدون اینکه بسته مالی کلی مد نظر وی در کنگره تصویب شود، باعث اختلال در استراتژی واشنگتن در قبال جنگ اوکراین و بی انگیزه شدن اوکراینی ها در جنگ علیه روسیه شود.

در واقع تمرکز آمریکا بر مساله جنگ در غزه و سفرهای متعدد مقامات ارشد دولت بایدن موجب شده تا در عمل مساله اوکراین کم رنگ شده و تلاش ها برای تداوم کمک به کی یف عقیم بماند.

این مساله ای است که موجب انتقاد و هشدار  مقامات اوکراینی شده است. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اخیرا با هشدار درباره فرسایشی شدن جنگ در اوکراین درخصوص حمایت متحدان غربی اوکراین از کی‌یف، ابراز ناامیدی کرد.

نویسنده: سيدرضا مير طاهر 

117