متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از ادامه روند تبادل زندانیان میان تهران - واشنگتن خبر داد.

فرایند آغاز آزادسازی دارایی‌های توقیف شده ایران و تبادل زندانیان میان تهران - واشنگتن پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم طرفین، ۱۹ مردادماه (۱۰اوت) اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران درباره توافق تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن گفت: روند آزادی شهروندان آمریکایی از ایران ادامه دارد و در عین حال از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

پیش از این، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا بر اساس توافق صورت گرفته‌ میان دو طرف تصریح کرد: خوش بین هستیم که موضوع تبادل زندانیان در آینده‌ای نزدیک صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: در خصوص انسداد دارایی‌های مالی ایران هم بر اساس تفاهم صورت گرفته و روند اقداماتی که تا کنون شاهد بودیم امیدواریم که طی روزهای آینده این انتقال صورت بگیرد و جمهوری اسلامی ایران به دارایی‌های خودش به طور کامل دسترسی پیدا کند.

بیش از یک سال مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، دولت دموکرات جو بایدن که محبوبیتش براساس نظرسنجی‌ها همچنان در حال کاهش است، در جستجوی راههایی برای خروج از بن‌بست‌های خودساخته در عرصه سیاست خارجی واشنگتن است تا شانس پیروزی حزب خود را افرایش دهد.

 دولت دموکرات کنونی آمریکا برای خروج از بن‌بست‌ها در عرصه سیاست خارجی، رویکرد "دیپلماسی، فشار و بازدارندگی" را در دستور کار قرار داده تا تنش‌های موجود و احتمالی را در منطقه و در قبال جمهوری اسلامی ایران تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نوامبر ۲۰۲۴ به زعم خودش"کنترل" کند.125