نجيب تون رزاق نخست وزير مالزي كه مناسبات نزديكي با عربستان سعودي دارد در نشست رياض، ادعا كرد: از اين اعتقاد گسترده كه ايران تا حدودي به بي ثباتي در منطقه خاورميانه كمك كرده، آگاه است.

به گزارش ایران پرس به نقل از خبرگزاري رسمي مالزي (برناما)، نجیب تون رزاق نخست وزير اين كشور در رياض، مدعي شد: در حالي كه مالزي با كشورهاي منطقه روابط خوبي دارد، احساس مي كند كه ايران بايد از هرگونه اقدامي كه به عنوان دخالت در امور داخلي ساير همسايگان خود تعبير مي شود، پرهيز كند.

وي گفت: اين امر نه تنها براي ثبات منطقه، بلكه همچنين براي اتحاد امت اسلامي مهم است.

ادعاي نخست وزير مالزي در حالي روز يكشنبه در نشست عربي- اسلامي و آمريكايي در رياض مطح شد كه تنها پيش از وي سلمان پادشاه عربستان و دونالد ترامپ موضعي عليه ايران اتخاد كردند.

نجيب با تاكيد بر اينكه مبارزه با تروريسم تنها با استفاده از نيروي نظامي انجام نمي شود، بلكه فتح قلوب و اذهان نيز اهميت دارد، گفت: نياز است يك روايت معتبر گفته شود كه در آن اسلام و مدرنيته تطابق داشته باشند و پيشرفت مادي و صميميت ديني دست در دست هم به پيش بروند، و آگاهي مذهبي و بررسي علمي به طور متقابل يكديگر را تقويت نمايند.

نخست وزير مالزي افزود: نياز است جهانيان به ياد آورند كه رهبران مسلمان حاضر در اين نشست قويا تروريسم و افراط گرايي خشونت آميز را محكوم مي كنند.

نخست وزير مالزي در اين نشست اعلام كرد: جهان نبايد ترديد داشته باشند كه ما همگي با جامعه بين المللي در جنگ براي ريشه كني اين تهديد ايستاده ايم.

وي همچنين در تشكر از سلمان پادشاه عربستان سعودي به دليل ابتكار در برگزاري و ميزباني اين نشست نيز تصريح كرد مناطق بي ثبات بسترهاي مستعدي براي شكل گيري تروريسم هستند.

در حالي كه نجيب تون رزاق موضعي ضد ايراني در نشست رياض براي مقابله به تروريسم گرفت، جوكو ويدودو رئيس جمهوري پرجمعيت ترين كشور اسلامي جهان براي مقابله با افراط گرايي و تروريسم توصيه كرد كشورها بر ايدئولوژي هاي افراطي با رويكردهاي مذهبي غلبه كنند.براساس گزارش روز دوشنبه رسانه هاي اندونزي، وي در سخنراني خود، گفت: تاريخ به ما مي آموزد كه سلاح و قدرت نظامي به تنهايي قادر نخواهد بود با تروريسم مقابله كند.

وي همچنين گفت كه اين جلسه داراي اهميت زيادي براي جهان اسلام به منظور ارسال يك پيام در همكاري با آمريكا و از بين بردن اين درك است كه واشنگتن اسلام را دشمن مي بيند.

نشست آمريكا و كشورهاي عربي و اسلامي روز يكشنبه با حضور مقامات 50 كشور و دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا در رياض عربستان برگزار شد.113/111

بیشتربخوانید:

واکنش ظریف به ادعای دونالد ترامپ

پاداش «دونالد ترامپ» به مسوولان جنایتکار سعودی

استقبال شاه سعودی از دونالد ترامپ در پایگاه نظامی ملک خالد ریاض+ ویدئو