تحلیل؛

ایران پرس: با گسترش بی سابقه حمایت از فلسطینی ها وضدیت با اسرائیل در کشورهای غربی به خصوص ایالات متحده ، اکنون صهیونیست ها اعتراف کرده اند که بعد از ۷ اکتبر جریان ضد اسرائیلی در آمریکا افزایشی بی سابقه یافته است.

روزنامه صهیونیستی معاریو در گزارشی در این زمینه اعلام کرد، موارد اقدامات ضد صهیونیستی (که از آن با تعبیر ضد سامی یاد کرده) طی سال گذشته در ایالات متحده به هزاران مورد رسیده و شاهد افزایشی ۲۰۰ درصدی بوده است.

این رسانه صهیونیستی با استناد به آمار رسمی منتشر شده خبرداد بیش از ۱۰ هزار مورد اقدام ضد اسرائیلی در ایالات متحده از ۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ به وقوع پویسته است، که بالاترین آمار از حوادث اینچنینی در یک سال از زمان شکل‌گیری انجمن مبارزه با افترا نهاد ثبت کننده این موارد محسوب می‌شود.با تحلیل آمار جمع آوری شده از ۷ اکتبر ۲۰۲۳تا ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴ شاهد افزایش 200 درصدی حوادث در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن هستیم.

براساس آمار اعلام شده ۸ هزار و ۱۵مورد اقدام لفظی یا نوشتاری (علیه صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی) و بیش از ۱۸۴۰ مورد اقدام علیه منافع (صهیونیست ها) در ایالات متحده به ثبت رسیده و بیش از ۱۵۰ مورد نیز درگیری نیز گزارش شده است.به اعتراف این گزارش، موج ضد صهیونیستی در دانشگاه‌ها نیز به شدت افزایش یافته و با ثبت ۲۰۰ حادثه، ۵۰۰درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اذعان صهیونیست ها به افزایش بی سابقه احساسات و اقدامات ضد اسرائیلی در ایالات متحده با توجه به تغییر نگرش ماهوی شهروندان آمریکایی به خصوص جوانان در باره اسرائیل در یک دهه اخیر معنا پیدا می کند. از آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه برای تلافی عملیات طوفان الاقصی از سوی گروههای مقاومت فلسطین به رهبری حماس، شهرهای مختلف آمریکا بارها شاهد تجمع‌ها، تظاهرات و پویش‌های مختلف علیه حمله رژیم صهیونیستی به غزه و مخالفت با سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت بایدن از اسرائیل بوده است.

حمله رژیم صهیونیستی به باریکه غزه و نسل کشی فلسطینی ها و تداوم جنایات بی سابقه این رژیم در جریان جنگ غزه که اکنون سالگرد آن فرا رسیده است نه فقط موجب برپایی تظاهرات و تجعات بسیار گسترده و با شرکت هزاران نفر از مردم آمریکا در شهرها و ایالت های مختلف این کشور شده بلکه بزرگترین موج اعتراض‌هایی دانشجویی را از زمان اعتراضات ضد نژادپرستی در سال ۲۰۲۰ در آمریکا به راه انداخته است.

این تظاهرات و تحصن ها در اعتراض به جنایات اسرائیل در بایکه غزه به خصوص نسل کشی و نیز استفاده از سلاح گرسنگی و ایجاد قحطی در این منطقه و نیز درخواست برای برقراری آتش بس فوری و افزایش امداد رسانی به غزه برگزار شده که البته با واکنش منفی دولت آمریکا و مجازات شرکت کنندگان در این اعتراضات مواجه شده است.علاوه ‌بر دانشجویان برای اولین‌بار تعداد قابل‌توجهی از اساتید و مدیران دانشگاه‌ها هم با معترضین همراهی می‌کنند.

اعتراضات دانشجویی در آمریکا در حمایت از فلسطین را می‌توان پدیدۀ جدیدی در نظام سیاسی و اجتماعی در این کشور دانست. البته این اعتراضات به کشورهای اروپایی نیز گسترش پیدا کرده است. دانشجویان طرفدار فلسطینی ها ، از جمله دانشجویان یهودی مخالف اقدامات اسرائیل در غزه، می‌گویند که به دلیل انتقاد از اسرائیل و حمایت از حقوق بشر، آنها را ناعادلانه به عنوان یهودی‌ستیز معرفی می‌کنند.

دستگاه حاکمیتی آمریکا سخت‌ترین برخوردها را با کسانی که به ادعای آن یهودستیز بوده و به حمایت از فلسطینی ها بپردازند صورت می دهد وبه همین جهت می توان گفت که  معترضان آیندۀ خود را فدای آرمان‌هایشان می‌کنند. با افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم طرفداران فلسطینی در دانشگاه‌های آمریکا را «یهودستیز» دانست و با «وحشتناک» خواندن این اعتراضات گفت که تظاهرات «باید متوقف شود.»

آمریکا به عنوان یکی از مدعیان اصلی حقوق بشر و آزادی های انسانی از جمله حق آزادی بیان بارها مانع از ابراز عقاید و نیز برگزاری تظاهرات و اعتراضات بر علیه اسرائیل در داخل ایالات متحده شده است. این امر نشان می دهد که موضوع آزادی بیان فقط هنگامی از جانب دولت آمریکا مجاز شمرده می شود که در راستای حمایت از سیاست های واشنگتن و متحدان آن به خصوص رژیم صهیونیستی باشد. در غیر این صورت مجال چندانی برای افراد و یا نهادهایی که بر خلاف سیاست های حاکم به ابراز نظر و یا اعتراض بپردازند وجود ندارد.

به رغم سمت گیری بسیاری از رسانه های آمریکایی به نفع اسرائیل در بازتاب اخبار و گزارش های مرتبط با فلسطین اشغالی ، جنگ غزه و اکنون حملات گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان و نیز حمایت کامل و همه جانبه کاخ سفید و کنگره آمریکا از اسرائیل ، اما به وضوح شواهد و نشانه ها و نیز روندهای ملموس در جامعه آمریکا به خصوص در میان جوانان در راستای حمایت از فلسطینی ها و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی قابل مشاهده است .این همان مساله ای است که اکنون صهیونیست ها نیز ناچار به اذعان به آن شده اند.

نویسنده: سيدرضا مير طاهر 

112