مهدی اسلام پناه معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: میزان همکاری های مشترک تجاری و استاندارد کیفی ایران و روسیه در ۲ سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، مهدی اسلام پناه سه شنبه شب در نشست مشترک با آنتون شالایف رییس آژانس قانونگذاری فنی و اندازه شناسی روسیه که در سالن اجتماعات سازمان ملی استاندارد ایران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: در بخش استاندارد سازی محصولات و اندازه گیری اوزان محصولات کشاورزی و قطعات خودرو و امثال آن، کارگروه های ویژه مشترک بین ۲ کشور تشکیل شده است.

وی گفت : حجم مبادلات تجاری حاصل از پذیرش استانداردهای ایران و روسیه از ماه های آوریل تا نوامبر ۲۰۲۳ به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارتقا یافت که این رقم رشد ۱۸ درصدی حجم مبادلات را نسبت به مدت مشابه سال قبل میلادی نشان می دهد.

اسلام پناه ادامه داد: این امر بیانگر آن است که اگر پذیرش ها و همگرایی های استاندارد کیفی ۲ کشور توسعه پیدا کند سطح مبادلات و تجارت ایران و روسیه گسترش می یابد.

وی با اشاره به بازدید امروز(سه شنبه) رییس آژانس قانونگذاری فنی و اندازه شناسی روسیه از شرکت ایران خودرو و مرکز تحقیقات و آزمایش آلایندگی خودرو ایران گفت: استانداردهای چهار بخش از هشت بخش تولیدی و صنعتی مورد بحث و بررسی مورد پذیرش ۲ کشور قرار گرفته است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در آخرین بررسی همکاری های کیفی محصولات، استانداردهای اندازه گیری اوزان، باتری های لیتیومی، خودروسازی و محصولات کشاورزی مورد پذیرش۲ کشور قرار گرفت.

اسلام پناه افزود: امروز شاهد ارتقای همکاری های بین سازمان ملی استاندارد ایران و آژانس قانونگذاری فنی و اندازه شناسی کشور روسیه هستیم.

آنتون شالایف رییس آژانس قانونگذاری فنی و اندازه شناسی روسیه با هدف تقویت همکاری های تجاری، صنعتی و سرمایه گذاری بین ایران و روسیه و امضای تفاهم نامه بین ۲ کشور در بخش استاندارد سازی محصولات صادراتی به ایران سفر کرده است.

ایران و روسیه در زمینه‌های دوجانبه به ویژه روابط اقتصادی، نظامی و امنیتی و همچنین درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی همانند مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا، اشتراک منافع راهبردی دارند و این از عوامل اصلی همکاری نزدیک دوطرف در سال های اخیر بوده است.125