فولکر پرتس، نماینده ویژه سازمان ملل در سودان روز چهارشنبه اعلام کرد، قصد دارد از سمت خود کناره گیری کند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، استعفای پرتس سه ماه پس از آن صورت می‌گیرد که دولت سودان او را به عنوان عامل نامطلوب اعلام کرد.

ژنرال عبدالفتح البرهان، فرمانده ارتش سودان، ماه گذشته نماینده سازمان ملل در این کشور را به تشدید درگیری بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی به رهبری ژنرال محمد داگالو متهم کرد.

پرتس در آخرین جلسه توجیهی خود با شورا، هشدار داد که هیچ نشانه ای از کاهش جنگ در سودان وجود ندارد در حالی که به نظر می رسد هیچ یک از طرفین نمی توانند به پیروزی نظامی قاطع نزدیک شوند.

او گفت: آنچه به عنوان درگیری میان دو تشکیلات نظامی آغاز شد، می‌تواند به یک جنگ داخلی تمام عیار تبدیل شود.

استعفای پرتس در حالی است که نیروی پشتیبانی سریع سودان روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که ارتش در ۴۸ ساعت گذشته ۱۰۴ نفر را کشته و صدها نفر را زخمی کرده است.

 

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌وگوها ثمری نداشته است.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

این درگیری‌ها که در مناطق جداگانه سودان که بیشتر آنها در خارطوم متمرکز شده، ادامه دارد و صدها غیرنظامی کشته و یا زخمی شده‌اند.125