تحلیل؛

ایران پرس: با افزایش جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان ساکن نوار غزه و ادامه حمایت کشورهای غربی از سیاست‌های تل‌اویو در جنگ غزه، هزاران اروپایی ساکن در کشورهای مختلف این قاره  در حمایت از مردم فلسطین و لبنان به خیابان ها آمدند وخواستار تحریم رژیم صهیونیستی شدند. 

تظاهرکنندگان ضمن محکوم کردن اقدامات غیرانسانی و حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و اعلام حمایت خود از مردم مظلوم فلسطین و لبنان، از مقام‌های کشورهای خود؛ تحریم تل‌آویو را درخواست کردند.

پس از آغاز جنگ غزه و جنایات بی سابقه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه به ویژه بمباران مراکز غیرنظامی چون بیمارستان‌ها، مدارس، اماکن فرهنگی همچنین کشتار زنان وکودکان و بستن راه‌های ارتباطی برای حضور امدادگران و محموله‌های غذا و دارو،افکارعمومی بسیاری از کشورهای جهان ضمن محکوم کردن جنایات اسرائیل در تجمعات مختلف،خواستار عدم مشارکت کشورها در تامین سلاح، قطع کمک‌ها و همکاری‌های سیاسی و نظامی با رژیم صهیونیستی شده‌اند.

 اگرچه در بسیاری از کشورهای جهان مدتهاست سیاست تحریم کالاهای اسرائیلی تحت عنوان کمپین بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل (Boycott, Divestment and Sanctions) سالهاست به راه افتادهاست اما اکنون در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اسلامی به طور جدی تری اجرا می شود. هدف ازاین کمپین تحت فشار قرار دادن رژیم اشغالگر با اهرم‌های اقتصادی جهت پایان اشغال سرزمین فلسطین، رفع تبعیض و به رسمیت شناختن حق بازگشت میلیونها آواره فلسطینی به کشور خودشان بود.

این کمپین طی ماه های اخیر فراگیر شده‌است ودر بسیاری از کشورهای اروپایی نیز اجرا می‌شود. در این راستا روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» درگزارشی نوشت:جنبش تحریم اسرائیل در پی تداوم جنگ اسرائیل علیه ساکنان باریکه‌غزه، گسترش روز افزون یافته واکنون اقشار مختلف جوامع غربی به ویژه دانشجویان به این جنبش پیوسته اند.

به طوری که بسیاری از شعبه های مک دونالد در کشورهای اسلامی و حتی اروپایی از سوی مصرف‌کنندگان تحریم شده‌اند.کاهش فروش محصولات شرکت‌هایی چون مک دونالد و نستله، دلیلی براین موضوع است.

دراین زمینه «تولای گوکچیمن» سخنگوی «پلتفرم ابتکار فلسطین»گفت: تحریم انفرادی که پس از حملات اسرائیل به غزه در سرتاسر جهان آغاز شد، در حال تبدیل شدن به جنبش توده‌ای است.وی با‌اشاره به اینکه اسرائیل کشوری بدون منابع طبیعی است و مواد بمب‌های مورد استفاده در غزه از کشورهای دیگر تهیه می‌شود، ادامه داد: همه بمب‌ها و سلاح‌هایی که اسرائیل با آنها به فلسطینیان حمله می‌کند، در واقع با پول تجارت در کشورهای دیگر تولید می‌شود و اگر خریداران نخرند، این سیستم مالی برنمی گردد.

اکنون با ادامه جنایات اسرائیل نه تنها پیوستن به این کمپین تحریمی گسترش یافته است بلکه شهروندان اروپایی اکنون خواستار قطع کمک های دولت های اروپایی به اسرائیل و درواقع به کار بردن سیاست تحریم اقتصادی به صورت وسیع علیه اسرائیل هستند.سیاستی که هرگونه مراودات تجاری با اسرائیل در آن قطع شود.

دراین زمینه دید‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه چندی پیش در بیانیه‌ای از کشور‌های جهان خواست رژیم صهیونیستی را تحریم و حمایت از آن را متوقف کنند. این نهاد حقوق بشری از همه کشور‌ها خواست تا با اعمال تحریم‌های مؤثر علیه اسرائیل، به مسئولیت‌های بین‌المللی خود عمل کنند و هرگونه حمایت سیاسی، مالی را فورا متوقف کنند، در غیراین صورت، در جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان ساکن نوارغزه و نسل‌کشی، شریک خواهند بود.

به نظر می‌رسد حجم جنایات اسرائیل و گسترش آن بیش از این، برای بسیاری از ملت ها قابل تحمل و تعلل نیست با این حال دولت‌های اروپایی به رغم همه شعارهای دموکراسی، گوشهای خود را براین خواسته بسته و به کمک‌های خود ادامه می دهند.

نویسنده: آتوسا دینیاریان

 112