نخست‌وزیر عراق در کنفرانس خبری مشترک با مسعود پزشکیان گفت: به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم که تهدید فرامرزی علیه ایران انجام دهد.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران امروز چهارشنبه در راس هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به عراق سفر کرده است.

پزشکیان پس از دیدار با رئیس جمهور عراق، با محمد شیاع السودانی نخست وزیر این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران با اشاره به اینکه روابط ما تاریخی مستحکم و قدیمی است، گفت: مشارکت با تهران رکن اساسی آرمان‌های مردم عراق و ایران است.

السودانی با بیان اینکه پرونده مشترک اقتصادی دروازه مهمی برای دستیابی به خواسته‌های مردم دو کشور همسایه است، خاطرنشان کرد: ما در مورد مشارکت راهبردی گسترده و چندجانبه دوجانبه گفتگو کردیم.

وی ادامه داد: بحث ما بر تقویت خطوط مواصلاتی و ارتباط لجستیکی بود و در خط بصره - شلمچه راه مهمی را طی کردیم.

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: در مورد پروژه‌های زیادی از جمله راه توسعه و جاده زمینی نیز بحث کردیم، روی پروژه مناطق صنعتی مرزی در واسط، میسان و بصره و نیز فعالیت شرکت‌های ایرانی تمرکز داشتیم، همانطور که ۲۰۰۰ دونم به شهر اقتصادی زورباطیه اختصاص یافت.

وی خاطرنشان کرد: ۱۴ تفاهم‌نامه امضا کردیم که در کنار تفاهم‌نامه‌های قبلی، نقشه کاری امیدوارکننده برای ارتقای همکاری‌های مشترک بین ۲ کشور را تشکیل می‌دهد و از نقش ایران در دستیابی به توافق خرید گاز از ترکمنستان تشکر می‌کنیم.

السودانی با تاکید بر اینکه ثبات منطقه با تجاوز به غزه و با کوتاهی جامعه جهانی در انجام وظایف خود تهدید می‌شود، افزود: تاکید کردیم که موضع قانون اساسی ما این است که اجازه ندهیم هیچ طرفی جمهوری اسلامی را از کشورمان تهدید کند.

السودانی گفت: ما بارها تاکید کرده‌ایم که مخالف توسعه دامنه تنش و درگیری علیه حاکمیت کشورها هستیم و لازم است جامعه بین‌الملل به وظایف و مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی خود عمل کنند.

وی تاکید کرد: نباید هیج اقدام مسلحانه و تهدید آمیزی بخصوص از خاک عراق علیه ایران صورت گیرد.

وی توضیح داد که «ارتباطات بین دستگاه‌های امنیتی برای کنترل مرزها و جلوگیری از قاچاق که به امنیت داخلی ۲ کشور آسیب می‌زند ادامه دارد».

/114

بیشتر بخوانید:

رئیس جمهور کشورمان با نخست وزیر عراق دیدار کرد

مسعود پزشکیان با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

پزشکیان: لزوم گسترش توافق‌های اقتصادی/ رشید: ضرورت حذف دلار از مبادلات مالی فیمابین

نگاهی به سفر رئیس جمهور به بغداد با هدف تحکیم مناسبات دوجانبه

پزشکیان عازم عراق شد/سفر به عراق در راستای افزایش ارتباطات سیاسی و اقتصادی