وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای روسی خود با بیان اینکه روسیه مانع مذاکرات وین نیست، تاکید کرد ایران اقمار هیچ طرفی نخواهد بود و کشوری مستقل است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ظهر امروز سه شنبه در صدر هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود وارد مسکو شد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، حسین امیرعبداللهیان روز سه شنبه در نشست خبری با سرگئی لاوروف گفت تماس‌های منظمی بین مسوولان عالی رتبه دو کشور در جریان است. سفرسید ابراهیم رئیسی رییس جمهور ایران به مسکو و ملاقات با ولادیمیر پوتین، مهمترین رویداد سیاسی در روابط دو جانبه اخیر دو کشور بود. از این جهت می‌توانیم چشم‌انداز روابط را در میان‌مدت و بلندمدت، چشم‌اندازی مثبت و سازنده بنامیم.

وزیر امور خارجه در تشریح سفر امروز خود به مسکو، بیان داشت: ما در جهت پیگیری توافقاتی که بین رییسان جمهور دو کشور در کمتر از دو ماه پیش در مسکو به عمل آمد، مذاکره کردیم. همچنین در خصوص مناسبات دو جانبه و توسعه همه‌جانبه همکاری‌های تهران - مسکو، با هم گفت‌وگو کردیم و امیدواریم که در هفته‌ها و روزهای آینده بتوانیم اقداماتی که از گذشته شروع کردیم، تکمیل کنیم؛ هرآنچه که به نفع دو کشور، دو ملت و منطقه است.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه رو به گسترش است، افزود: طرح‌های اقتصادی بین دو کشور از گذشته تعریف شده که در حال اجراست. بعضی از این طرح‌ها با سرعت بیشتری به مرحله تکمیل خواهند رسید. هرچند لازم می‌دانیم که عقب‌ماندگی در این همکاری‌ها را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه ما امروز مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار دادیم، اضافه کرد: مایل هستم همین جا اعلام کنم که روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود و هیچ ارتباطی بین تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: چنانچه با طرف آمریکایی در خصوص برخی از مسائل باقی‌مانده که از خطوط قرمز اصلی جمهوری اسلامی ایران است، به توافق برسیم و توافق نهایی در وین حاصل شود، بر مبنای گفت‌وگوهای امروز، روسیه همچنان مانند ابتدای مذاکرات تا پایان آن نقش مثبت و سازنده‌ای را برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار در کنار ایران خواهد داشت و از رسیدن ایران به چنین توافقی حمایت خواهد کرد.

وی افزود امیدواریم طرف آمریکایی دست از زیاده‌خواهی‌های خود در دقایق نزدیک به توافق بردارد تا بتوانیم در آینده نزدیک رسیدن به توافق خوب و پایدار را با حمایت همه طرف‌های حاضر در مذاکرات اعلام کنیم. وقفه ایجاد شده در مذاکرات می‌توان زمینه‌ساز حل موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام باشد.

امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه حفظ منافع و اصول ایران مستقل، مقتدر و تأمین منافع قطعی ملت ایران در مورد اهتمام جدی ماست، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران یک کنشگر فعال؛ مستقل و تاثیرگذار است که در چارچوب سیاست خارجی متوازن خود، نه برای خود اقماری می‌طلبد و نه اقمار طرفی خواهد بود.

وی تصریح کرد: هیچ عامل خارجی نمی‌تواند مانع همکاری ایران و روسیه و یا مانع همکاری ایران با سایر کشورها شود. این اصول منطقی سیاست خارجی و منافع قطعی ملت ایران است که مسیر حرکت ما را روشن می‌کند؛ به همین دلیل هیچ عاملی نمی تواند مسیر توافق وین و رسیدن به نقطه پایانی تاثیر سلبی و منفی بگذارد.

وی بیان داشت: آنچه که در وین می تواند نقش تعیین کننده داشته باشد نگاه واقع‌بینانه طرف آمریکایی در این روزها و هفته‌های پایانی رسیدن به نقطه توافق است.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه با وزیر امور خارجه اوکراین در خصوص مسائل دو جانبه گفت‌وگو کردیم، گفت وزیر امور خارجه اوکراین از من خواست آمادگی اوکراین را برای راه حل سیاسی این وضعیت به طرف روسی ابلاغ و اعلام کنم که طرف اوکراینی خواهان توقف جنگ است.

وی تاکید کرد ما مخالف جنگ و مخالف اعمال تحریم‌های یک جانبه هستیم، تحریم هایی که ملت ها را هدف قرار داده و جمهوری اسلامی ایران، خود یکی از طرف‌هایی است که سال‌ها با تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا مواجه بوده است. / 114

بیشتر بخوانید:

لاوروف: از آمریکا تضمین کتبی درباره همکاری در چارچوب برجام دریافت کردیم