تهران- ایران پرس: وزیر امور خارجه با اشاره به عضویت ایران در بریکس گفت: نقش دیپلماسی سران در پیوستن به کشورمان به بریکس خیلی حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، «حسین امیرعبداللهیان» روز دوشنبه در حاشیه حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهور در تماس با روسای پنج کشور اصلی این گروه رایزنی داشتند و دستگاه دیپلماسی از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کرد و نهایتاً دیپلماسی فعال و سبب شد ایران عضو رسمی بریکس شود.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ایران با عضویت در بریکس وارد ائتلافی جدید شده است که می تواند قدرت اقتصادی و همکاری‌های اقتصادی و بین‌المللی در نظام ‌مبتنی بر چند جانبه گرایی را افزایش دهد.

در پانزدهمین نشست بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی پذیرش عضویت ایران در این گروه مهم و قدرتمند بین‌المللی پذیرفته شد.

بریکس (BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های نوظهور اقتصادی است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه 1990 تشکیل شد.

امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی پول بلوکه‌ای شده‌ای در هیچ کشوری ندارد، تصریح کرد: ایران می‌تواند از دارایی‌هایی که در اختیار دارد، استفاده کند.

وی تصریح کرد: پیگیری‌های جدی در دولت سیزدهم برای دریافت پول‌های بلوکه شده انجام شده است که سال گذشته 390 میلیون پوند مطالبات از انگلیس را که مربوط به قبل از پیروزی انقلاب بود دریافت و این‌ در مسیر قانونی و عزتمندانه استفاده شد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه صحبت هایی همچون نفت در مقابل غذا صحت ندارد، افزود: درخصوص صادرات گاز و برق ایران به عراق دائماً به دارایی‌های ایران در بانک تی بی ای عراق افزوده می‌شود که به طور مستمر بانک، مرکز خریدهایی که نیاز است، اعلام می‌کند.

آمریکا در چارچوب رویکرد تحریمی خود و سیاست فشار حداکثری ضد ایران، به طورغیرقانونی برخی منابع مالی و اموال جمهوری اسلامی را در خارج از کشور مسدود کرده بود.

117