وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای سوری خود ضمن محکوم کردن حضور نامشروع نظامیان در خاک سوریه تاکید کرد: امنیت کشورهای منطقه دغدغه مشترک تهران و دمشق است.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز (یکشنبه) پس از دیدار با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه در دمشق در خصوص نتایج دیدارهای خود با مقامات این کشور تصریح کرد: در دیدار با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه دیدگاه‌های تهران و دمشق در خصوص آخرین تحولات منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: در دیدار با فیصل مقداد، بر پیگیری توافقات روسای جمهورایران و وسوریه تاکید کردیم.

وی گفت: اطمینان داریم با توجه به اراده رهبران دو کشور و تلاش‌های هیأت وزیران سوریه و ایران در آینده نزدیک شاهد پیشرفت‌های قابل توجه اقتصادی، گردشگری و صنعتی بین دو کشور خواهیم بود.

امیرعبداللهیان افزود: همچنین امروز حامل دعوت رسمی و کتبی آقای رئیسی رئیس جمهور کشورمان از آقای اسد برای دیداری رسمی از ایران بودم.

وی با تسلیت شهادت تعدادی از برادران سوری در پی تجاوزات اخیر نظامی آمریکا به خاک سوریه، تاکید کرد: تهران حضور غیرقانونی و نامشروع بیگانگان در بخشی از خاک این کشور و چنین تجاوزاتی را قویا محکوم می‌کند.

وزیر امور خارجه گفت: امنیت کشورهای منطقه دغدغه مشترک دو طرف است، همانگونه که مستشاران نظامی ایران در سال‌های مبارزه با تروریسم در کنار سوریه با قدرت عمل کردند، ما در این مسیر همچنان در کنار سوریه باقی خواهیم ماند.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه در منطقه هیچ اقدام رژیم صهیونیستی بدون پاسخ نمانده است، افزود: امروز «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در باتلاق غزه گرفتار شده است و غزه به قبرستان صهیونیست‌ها بدل شده است.

وی خاطر نشان کرد: گزینه ای جز راهکار سیاسی، توقف جنگ و جنایات در غزه و کرانه باختری وجود ندارد و ایران به تلاش‌های خود در جلوگیری از کوچ اجباری مردم غزه و کرانه باختری ادامه می‌دهد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: علی رغم تداوم جنایات و جنگ از سوی رژیم صهیونیستی در دیدارهای خود در بیروت و در دیدار با رهبران گروه‌های مقاومت منطقه از توانایی بالای تاب آوری آنها برای ادامه جنگ و مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه مطلع شدم. ما به مشورت‌ها و تماس‌ها با سوریه و دیگر کشورهای اسلامی برای کمک به مردم فلسطین ادامه می‌دهیم.

نظرات تهران و دمشق در باره غزه مشترک است

وزیر امور خارجه سوریه نیز در این نشست خبری ضمن خوشامدگویی به هیات ایرانی گفت: این دیدار با فرا رسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  که تاثیر بزرگی در منطقه داشته است، همزمان شد.

فیصل مقداد با بیان اینکه در دیدار وزیر خارجه ایران و رئیس جمهوری سوریه درمورد موضوعات مختلف بویژه فلسطین گفتگوهایی انجام شد، تاکید کرد: نظرات تهران و دمشق در باره غزه مشترک است و فاجعه ای که اسرائیل در آنجا مرتکب می شود حقیقت چرایی مخالفت کشورهای مسلمان با این رژیم را نشان می دهند.

وی افزود: حضور نظامیان آمریکایی در سوریه غیرمشروع است و جنایات آنها نقض حقوق بشر است. 

مقداد تاکید کرد: آمریکا باید در خصوص بمباران‌های اخیر در رقه و دیگر نقاط پاسخگو باشد و ما اطمینان داریم که نهایتا نیروهای خارجی از خاک ما خارج خواهند شد.

117