وزیر امورخارجه ایران گفت: اگر حمایت آمریکا از اسرائیل نبود، این رژیم جعلی نمی‌توانست به جنگ با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، «حسین امیرعبداللهیان» در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره ابراز امیدواری کرد: آتش بس موقت آغازگر توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی ضد فلسطین باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: رئیس جمهوری اسلامی ایران ابتکار عملی را به همراه رهبران کشورهای اسلامی و بریکس برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی در جنگ با باریکه غزه کلید زد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه پیام‌هایی از طرف آمریکا دریافت شده که آنها خواهان گسترش دامنه جنگ نیستند، افزود: آمریکا اشتباه فکر می‌کند که می‌تواند بدون بازگشت فلسطینی‌ها، تصمیمی را در مورد اینکه چه کسی اداره باریکه غزه را بر عهده بگیرد، اتخاذ کند.

وی گفت: پاسخ ایران به آمریکایی‌ها این بود که آنها با حمایتشان از اسرائیل و انتقال سلاح به این رژیم جعلی، باعث گسترش دامنه جنگ می‌شوند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: راه حل مشکلات در باریکه غزه را مردم فلسطین و مقاومت فلسطین تعیین می‌کنند.

گروه‌های مقاومت فلسطین روز شنبه 15 مهر - هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیر کننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) ضد مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات گروه‌های مقاومت، تمام گذرگاه‌های باریکه غزه را بسته و اقدام به بمباران گسترده این منطقه کرد.

 رژیم صهیونیستی پس از ۴۷ روز بمباران همه جانبه علیه مردم غزه روز چهارشنبه (1 آذر) بدون دستیابی به اهداف نظامی و آزاد کردن اسرای صهیونیستی با پیشنهاد آتش بس چهار روزه موافقت کند.

این آتش بس قرار بود روز پنج‌شنبه (2 آذر) ساعت ۱۰ به وقت محلی در غزه اجرایی شود که به دلیل آنچه مسائل فنی و لجستیک عنوان شده با یک روز تاخیر از امروز جمعه در غزه اجرایی شد.

بر اساس آتش‌بس 4 روزه، قرار است هرگونه اقدام نظامی دو طرف متوقف شود و در مقابل هر اسیر اسرائیلی، 3 اسیر زن و کودک فلسطینی آزاد شوند.همچنین قرار است روزانه 200 کامیون مواد غذایی و تجهیزات پزشکی برای همه مناطق در باریکه غزه ارسال شود.

117