تحلیل:

ایران پرس: رهبر معظم انقلاب اسلامی، شعار سال ۱۴۰۳ هجری شمسی را «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام کردند.

درباره این شعار سال چند نکته مهم وجود دارد:

نکته نخست اینکه؛ از سال ۱۳۸۸ هجری شمسی تاکنون تنها در یک سال، شعار اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب، اقتصادی نبود و ۱۵ سال دیگر، اقتصاد محور اصلی شعارهای سال بود.

نکته دوم اینکه؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درک واقع بینانه ای از مسائل جاری کشور دارند و مهم‌ترین چالش کشور را مسائل اقتصادی می‌دانند.

در یک دهه اخیر، مشکلات اقتصادی کشور روند افزایشی داشته است. تحریم‌های ظالمانه آمریکا عامل اصلی شدت گرفتن مشکلات اقتصادی کشور است، به خصوص از سال ۲۰۱۸ که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام خارج شد و تحریم ها را علیه ایران باز گرداند. تحریم‌ها سبب فشار اقتصادی بر مردم ایران نیز شد.

نکته سوم اینکه؛ از سال ۱۳۹۸ تاکنون یعنی به مدت شش سال، تولید یکی از کلیدواژه های اصلی شعار سال بود. به کار بردن این کلیدواژه گویای این است که رهبر معظم انقلاب اسلامی ریشه اصلی مشکلات اقتصادی را در مسئله محوری تولید داخلی می‌دانند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در روز اول فروردین ۱۴۰۳ در این خصوص عنوان کردند: "بنده با مطالعه‌ی نظرات کارشناسان این مسئله به این نتیجه می رسم که یک کلید اساسی برای حلّ مشکلات اقتصادی کشور عبارت است از مسئله‌ی تولید؛ تولید داخلی، تولید ملّی، برای همین هم هست که در این چند سال گذشته بر روی تولید ما تکیه کردیم. اگر رشد تولید و حرکت رو به جلو در تولید ملّی به نحو مطلوب انجام بگیرد، بسیاری از مشکلات مهمّ اقتصادی مثل مسئله‌ی تورّم، مسئله‌ی اشتغال و مسئله‌ی ارزش پول  ملّی، این مسائل اساسی اقتصاد به نحو خوبی به سمت حل پیش خواهد رفت."

نکته چهارم اینکه؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در شعار ۱۴۰۳ بر نقش مردم در جهش تولید تاکید کردند. تاکید بر نقش مردم به این دلیل است که ایشان از یک سو بر این باور هستند که همه مشکلات کشور با حضور مردم حل شدنی است و از سوی دیگر اقتصاد مردمی شده و باز کردن پای مردم به تولید سبب می شود از ظرفیت های مردمی در عرصه اقتصاد و تولید استفاده بیشتری شود.

نکته پنجم اینکه؛ شعار سال اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به منزله نقشه راه دولت و کشور در یک سال پیش رو است. این شعارها جنبه تزئینی و سمبلیک ندارد بلکه اساس کار دولت‌ها را تشکیل می دهد.

در سال ۱۴۰۲ دولت برای مهار تورم و رشد تولید اقدام های زیادی انجام داد. اگرچه رهبر معظم انقلاب در شعار سال جدید مهار تورم را به کار نبردند اما رشد تولید در ذات خود کاهش تورم را در پی خواهد داشت.

برنامه ریزی اقتصادی دولت در سال جدید با محوریت جهش تولید با استفاده از ظرفیت های مردمی خواهد بود. انتظار رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که دولت با عملی کردن شعار سال در جهت رفع مشکلات اقتصادی کشور و بهبود وضعیت معیشتی گام بر دارد.

نویسنده: سیدرضی عمادی

117

بیشتر بخوانید:

سال ۱۴۰۳، سال جهش تولید با مشارکت مردم