وزیر خارجه آفریقای جنوبی گفت: اجرا نشدن حکم دیوان بین المللی علیه اسرائیل باعث تضعیف این دادگاه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، در پی شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری، این دیوان در حکمی رژیم صهیونیستی را ملزم کرد که اقداماتی را در راستای ممانعت از نسل‌کشی در باریکه غزه انجام دهد.

در همین راستا، «نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی در سخنانی در اندیشکده کارنگی در واشنگتن با بیان اینکه اسرائیل این حکم را «بطور کامل نادیده گرفته است» به شرایط بحرانی و قحطی در باریکه غزه اشاره کرد و گفت: دولت آفریقای جنوبی به دیوان بین المللی دادگستری درخواست فوری ارائه کرده تا تصمیم اسرائیل برای گسترش عملیات نظامی ارتش این رژیم اشغالگر در رفح را بررسی کند و از اجرای این تصمیم جلوگیری کند.

«ولکر ترک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز در پی هشدارهای سازمان ملل درباره وضعیت مردم باریکه غزه اعلام کرد: محدودیت‌ها و مانع تراشی رژیم اسرائیل برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم باریکه غزه «جنایت جنگی» است.

«سیندی مک کین» رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) هم با اشاره به افزایش مرگ ناشی از گرسنگی در باریکه غزه، گفت: سرعت گسترش  بحران گرسنگی و سوءتغذیه در باریکه غزه، وحشتناک است.

سازمان ملل متحد هفته‌ها است که هشدار می دهد قحطی در باریکه غزه در حال وقوع است و آژانس‌های امداد رسانی گزارش داده‌اند که دسترسی به این منطقه، به‌ویژه شمال، با مشکلات زیادی مواجه است.

با این حال جنایات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و این رژیم در حمله به مراکز درمانی و زیرساخت های بهداشتی نیز، خوی وحشیگیری خود را به خوبی نشان داده و در تازه ترین جنایت خود بامداد دوشنبه به بیمارستان شفا در باریکه غزه حمله کرده و علاوه بر شهادت جمعی از فلسطینیان، صدها آواره، بیمار، خبرنگار و کادر پزشکی و درمانی در داخل این بیمارستان را محاصره کرد.

در همین راستا، دفتر رسانه ای دولتی در غزه در بیانیه ای اعلام کرد: ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل به ارتکاب جنایت خونین از طریق اعدام بیش از ۵۰ غیرنظامی فلسطینی و دستگیری نزدیک به ۲۰۰ نفر دیگر در مجتمع بیمارستانی شفا و اطراف آن در شهر غزه اعتراف کرد؛ این اقدام، جنایت جنگی آشکار و نقض فاحش قوانین بین المللی است.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس هم سه‌شنبه شب گفت: "اسرائیل مخالف بازگشت زندگی به باریکه غزه است و در مذاکرات دوحه کارشکنی می کند."

با این حال تداوم حملات وحشیانه اسرائیل به غیر نظامیان در غزه انتقاد برخی کشورهای غربی را نیز در پی داشته است.

«جورجیا ملونی» نخست وزیر ایتالیا روز سه‌شنبه در سنای ایتالیا ضمن مخالفت با اقدام نظامی زمینی اسرائیل در رفح، گفت: "افتتاح مسیرهای زمینی جدید و کریدور دریایی از قبرس به باریکه غزه برای اطمینان از ارسال ایمن کمک‌های بشردوستانه به این منطقه در اولویت است."

«ملانی جولی» وزیر خارجه کانادا نیز در مصاحبه‌ای با روزنامه تورنتو استار که سه‌شنبه شب منتشر شد، از توقف فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی خبر داد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که قانونگذاران کانادایی دوشنبه در یک جلسه طولانی با ۲۰۴ رای موافق در مقابل ۱۱۷ رای مخالف به یک طرح غیرالزام‌آور برای تعلیق فروش تسلیحات به اسرائیل رای دادند.

این طرح ابتدا بر تعلیق فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی تاکید داشت اما سپس به ممنوعیت فروش سلاح تغییر یافت.

گفتنی است، حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی جمعه ششم بهمن صادر شد و بر اساس آن، رژیم صهیونیستی ملزم شد که اقداماتی را در راستای ممانعت از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

دولت آفریقای جنوبی همچنین به دیوان بین المللی دادگستری درخواست فوری ارائه کرده تا تصمیم رژیم اسرائیل برای گسترش عملیات نظامی ارتش این رژیم اشغالگر در رفح را بررسی کند و از اجرای این تصمیم ارتش رژیم صهیونیستی جلوگیری کند.

در همین حال، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از رژیم صهیونیستی، قطع کمک‌های مالی به آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) و تسهیل نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرده که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به این شکایت رسیدگی می‌کند.

117

بیشتر بخوانید:

پیگیری دولت آفریقای جنوبی برای اجرای حکم دیوان بین الملل دادگستری علیه رژیم صهیونیستی