تحلیل:

ایران پرس: رژیم صهیونیستی بعد از شکست در برابرعملیات طوفان الاقصی حملات هوایی خود را به مناطق مسکونی در نوار غزه شدت بخشیده است و با دست زدن به کشتارهای کور سعی می کند بار دیگر موازنه تلفات را به نفع خود تغییر دهد.

بیشتر مناطقی که رژیم صهیونیستی هدف قرار داده است، برج‌ها، ساختمان‌های مسکونی، تاسیسات غیرنظامی و بسیاری از مساجد می‌باشد.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه 436 شهید برجای گذاشته که در بین آن‌ها 91 کودک و 61 زن وجود دارد. همچنین تعداد مجروحان دو هزار و 271 نفر است که شامل 244 کودک و 151 زن می‌باشد.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: این رژیم تا این لحظه بیش از هزار تُن مواد منفجره بر سر فلسطینیان در نوار غزه فرو ریخته‌ است. آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی «آنروا» در بیانیه‌ای اعلام کرد: حدود 74 هزار فلسطینی در غزه به مدارس و مراکز وابسته به این آژانس امدادی پناه برده‌اند.

در درگیری هایی که از روز شنبه میان نیروهای مقاومت فلسطینی و نظامیان صهیونیست و به دنبال عملیات «طوفان الاقصی» آغاز شده است، به اذعان رسانه های صهیونیستی، دستکم یک هزار نفر از صهیونیست ها کشته و دو هزار و 382 نفر دیگر زخمی شده اند که 22 نفر از آن‌ها امیدی به زنده ماندنشان نیست و 345 نفر دیگر هم در وضعیت وخیم و خطرناک هستند.

چند عامل موجب شده است که رژیم صهیونیستی برای تلافی شکست بزرگ خود در برابر عملیات غافگیرکننده طوفان الاقصی به کشتارغیرنظامیان روی آورد:

نخست اینکه اغلب نیروهای مقاومت فلسطینی اکنون نه در غزه بلکه در خط مقدم نبرد در داخل فلسطین اشغالی هستند و طبق برخی گزارش ها به استحکام موقعیت خود می پردازند و طبق برخی خبرها در مواردی هم به پیشروی در داخل فلسطین اشغالی ادامه می دهند.

الایام به نقل از شاهدان عینی نوشت: کماندوهای القسام (شاخه نظامی حماس) با آزادی نسبی و بدون مقاومت قابل ذکری از جانب نیروهای زمینی رژیم اشغالگر از مرزها تردد می کنند و وارد مناطقی می شوند که روز نخست عملیات آنجا را منهدم کردند.

طبق این گزارش، روز دوم عملیات نیز ابوعبیده سخنگوی القسام از جایگزینی نیروهای در حال عملیات در عمق خاک اشغالی خبر داد و گفت: نیروهای جدید جایگزین رزمندگان شدند و تقویت تجهیزاتی و نفراتی در چند محور به شیوه خاص، انجام شد.

دوم اینکه رژیم صهیونیستی برای توسل به جنگ زمینی گسترده در غزه با محدودیت های زیادی مواجه است: از جمله اینکه اکنون نزدیک به 200 اسیراسرائیلی و تعدادی زیادی اجساد نظامیان آن در دست نیروهای مقاومت فلسطینی در غزه است که خود به یک عاملی بازدارنده در برابر حمله گسترده به غزه تبدیل شده است چراکه در صورت توسل به حمله گسترده هیچ برای نجات آن ها وجود نخواهد داشت.

از دیگر سو در صورت توسل به جنگ زمینی امکان گشایش جبهه های جدید علیه این رژیم وجود خواهد داشت. عملیات غافلگیرانه و گسترده مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی در حالی در سومین روز خود ادامه دارد که نیروهای دیگر گروه‌های مقاومت همچون جهاد اسلامی وعرین الاسود نیز به رزمندگان حماس پیوسته‌اند و حزب الله نیز سه پایگاه شنود و راداری صهیونیست‌ها در منطقه اشغالی شبعا در جنوب لبنان را هدف قرار داده و ویران کرده است.

بر این اساس شبکه رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی کان، در خبری اعلام کرد: اسرائیل در چارچوب نگرانی از گسترش درگیری و جنگ به دیگر جبهه‌ها به‌ویژه درگیر شدن با حزب‌الله در لبنان، در تصمیمات شب گذشته خود به نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل دستور داد باید طوری عمل کنند که اجازه گسترش این جنگ به جبهه‌های دیگر داده نشود و این جنگ صرفاً باید در غزه متمرکز باشد.

از دیگر سو با توجه به درگیری حامیان غربی اسرائیل اعم از آمریکا و اروپا درجنگ اوکراین، آنها نیز برای حمایت از عملیات زمینی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی درغزه با محدودیت های زیادی مواجه هستند.

به اعتقاد کارشناسان در صورت وقوع جنگ منطقه ای، تمرکز غرب و ناتو بر جنگ با روسیه در اوکراین کمتر خواهد شد و موقعیت ایده‌الی برای روسیه فراهم خواهد شد که آمریکا و کشورهای اروپایی با این موضوع مخالف هستند.

در چنین شرایطی کابینه افراطی نتایناهو اولویت خود را به کشته گیری از غیرنظامیان فلسطینی در غزه قرار داده است که همین امر موجب شده است گروه های مقاومت نیز حملات موشکی خود را از سربگیرند و بار دیگر فروگاه بن گورین را رد قلب تل اویو مورد هدف قرار دهند.

نویسنده: احمدکاظم زاده

117