تهران-ایران پرس: جواد اوجی، وزیر نفت بر پیگیری حقوق و منافع جمهوری اسلامی در میدان گازی آرش تاکید کرد.

میدان گازی آرش از میدان‌های گازی ایران است که در شمال خلیج فارس و در استان بوشهر قرار دارد که کویت عربستان به آن الدره می گویند. ذخایر گاز طبیعی این میدان مشترک، 368 میلیارد مترمکعب و ذخیره نفت آن نیز نزدیک به 310 میلیون بشکه برآورد می‌شود.

هر چند مذاکرات ایران و کویت بر سر میدان مشترک نفتی آرش (الدره) از سال ۱۹۶۰ آغاز شده است؛ اما در سال های اخیر مذاکرات دوجانبه ای بین ایران و کویت در خصوص میدان نفتی آرش انجام شده و اخیرا نیز خبرهای متناقضی از اظهار نظر بر سر مالکیت این میدان نفتی به گوش می رسد.

«سعد البراک» وزیر نفت کویت در اظهاراتی مدعی شده که این کشور و عربستان درباره میدان نفتی و گازی آرش (الدره) از حق انحصاری برخوردارند و از ایران خواسته که مرزهای دریایی را تعیین و مالکیت خود در قبال این میدان گازی را اثبات کند.

اظهارات وزیر نفت کویت در حالی مطرح شده که «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه سابق کویت پیش از این (29 مارس 2022) گفته بود: میدان گازی الدره (آرش)، یک موضوع سه جانبه بین ایران، کویت و عربستان است.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، جواد اوجی وزیر نفت ایران در حاشیه نشست بررسی طرح‌ها و پروژه‌های میدان‌های مشترک نفت و گاز درباره میدان مشترک گازی آرش گفت، جمهوری اسلامی ایران همواره از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان پشتیبانی می‌کند.

اوجی افزود: ایران درباره بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفت و گاز همیشه راه مذاکره و تفاهم با همسایگان را در پیش گرفته است و درباره میدان آرش نیز ایران خواهان بهره‌برداری یکپارچه و مشترک است.

وزیر نفت ایران با تأکید بر اینکه ایران درباره میدان گازی آرش تأمین حقوق و منافع خود را پیگیری می‌کند، اظهار کرد: چنانچه تمایلی به تفاهم و همکاری وجود نداشته باشد، ایران حقوق و منافع و بهره‌برداری و اکتشاف از منابع یادشده را در برنامه خود قرار می‌دهد و هرگونه تضییع حقوق خود را برنمی‌تابد.

116