تهران-ایران پرس: ایران، به همت شرکت های دانش‌ بنیان‌ به جمع سه کشور تولیدکننده داروی ضد سرطان «ایبروتینیب» پیوست.

برای درمان بیماران سرطانی در کنار روش های مرسوم از داروهای ضدسرطان استفاده می شود، «ایبروتینیب» یکی از این داروهایی است که تا پیش از این از طریق واردات تامین می شد و حالا به همت متخصصان یک شرکت دانش بنیان داخلی‌سازی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، با توجه به اینکه این محصول جزو محصولات راهبردی در کشور محسوب می شود و در شرایط خاصی بیماران از آن استفاده می کنند، بعد از پنج سال مراحل تحقیقاتی و فشرده تولید شده است و هم اکنون آماده مصرف بیماران است.

علاوه بر تولید دارو، ماده اولیه ساخت آن هم در ایران، بومی شده است و اکنون ایران در کنار چین و هند  سه کشور صاحب دانش فنی ساخت ماده اولیه این دارو در جهان محسوب می شوند.

ارزش واقعی بازار جهانی این دارو در جهان بیش از ۱۰ میلیارد دلار است و با کسب تاییدیه های لازم از مراجع جهانی،  بعد از تامین بازار داخل این محصول در مسیر صادرات قرار خواهد گرفت.

«سجاد قدبیگی» مدیر تحقیقات شرکت دانش بنیان تولیدکننده این دارو گفت : این دارو برای درمان سرطان های خون و لنفوم استفاده می شود لوسمی مزمن لنفوئیدی (سی ال ال) و لوسمی لنفوسیتی کوچک اس ال ال و همچنین برای کسانی که پیوند انجام داده اند. 

116