بیانات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه امروز (۱۳ مهر ۱۴۰۳) بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های خبری انگلیس و عرب زبان داشت.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، شبکه های تلویزیونی NTV, CNN TURK, ULUSAL TV,a Haber, HALK TV, ON4 TV, TV100,HABER GLOBAL,TV NET, EKOL TV, TGRT  و ...از جمله شبکه های تصویری ترکیه بودند که سخنرانی مقام معظم رهبری را بطور زنده پخش کردند.شبکه‌های تلویزیونی ترکیه اجتماع امروز در مصلی امام خمینی(ره) را بی نظیر توصیف کرده و همزمان با پخش سخنرانی آیت الله خامنه ای، از این عناوین استفاده کردند: آمریکا برای استعمار از اسرائیل بهره برداری می کند، اسرائیل بدون امریکا نابود می شود، اگر لازم شود بازهم اسرائیل را هدف قرار خواهیم داد،  اگر اسرائیل در جنگ غزه و لبنان موفق شود نوبت کشورهای دیگر می رسد، دشمن مسلمانان یکی است، دشمن ایران دشمن فلسطین، لبنان، سوریه، عراق ، مصر، یمن و ... است، مسلمانان مقابل دشمن واحد همبستگی داشته باشند.

کارشناسان شبکه های خبری ترکیه به تآثیرگذاری سخنرانی مقام معظم رهبری برای حفظ محور مقاومت اشاره کرده و گفتند: مخاطب سخنرانی امروز آیت‌الله خامنه‌ای نه تنها مردم ایران بلکه ملتهای منطقه بودند، وی با ایراد خطبه دوم نماز جمعه به زبان عربی در باره لزوم وحدت و همبستگی ملتهای عرب مقابل رژیم صهیونیستی هشدار داد.

شبکه های خبری تلویزیونی  پر مخاطب هند از جمله ان دی تی وی، ایندیا تودی،  نیوز هجده، ویون، ای پی بی نیوز، آچ تک، و خبرگزاری ای ان آی به صورت مستقیم سخنان رهبر انقلاب را برای مخاطبان خود پخش کردند.

تارنمای شبکه بی‌بی‌سی در گزارشی تحت عنوان رهبر عالیقدر ایران در یک نطق کم‌سابقه از حمله علیه اسرائیل دفاع کرد، نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای عملیات موشکی ایران را ستایش و آن‌را اقدامی مشروع توصیف کرد. ایشان فرمودند که آنچه ایران صورت داد "حداقل مجازات" برای اسرائیل در برابر "جنایات حیرت‌آور" آنها بود. رهبر ایران اسرائیل را یک رژیم «خون آشام» و ایالات متحده را «سگ هار» در منطقه خوانده و فرمودند، جمهوری اسلامی هر اقدام لازم را با قدرت و صلابت در برابر اسرائیل انجام خواهد داد. آیت‌الله خامنه‌ای دو بار تأکید کردند که ایران در مورد اسرائیل نه «تعلل» و نه شتاب‌زده عمل می‌کند.

تارنمای روزنامه گاردین نیز محورهایی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب را منعکس کرد که در آن به مشروع بودن عملیات طوفان الاقصی و پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی و همچنین ضرورت اتحاد مسلمانان علیه دشمن مشترک اشاره شده است. در این گزارش به نقل از بیانات ایشان آمده است: اسرائیل تظاهر به کسب پیروزی استراتژیک از طریق ترور و کشتار غیرنظامیان می کند/مردم فلسطین حق قانونی دارند که از خود دفاع کنند/ برای مقابله با آن جنایتکاران - نیروهای اشغالگر هیچ دادگاه یا سازمان بین‌المللی وجود ندارد که بتواند مردم فلسطین را به صرف دفاع از میهن خود مقصر بداند / اسرائیل نمی تواند به حزب الله، گروه شبه نظامی لبنان، یا حماس، گروه مبارز فلسطینی آسیب جدی وارد کند.

روزنامه دیلی تلگراف نیز در گزارشی تحت این عنوان که رهبر ایران حمله هفتم اکتبر را مشروع خواند و نوشت: آین الله خامنه ای مدعی شد که این حملات به دلیل «منطقی و قانونی بودن» و برای دفاع از خود در برابر یک ظالم انجام شده است و این اصل در قوانین بین المللی به رسمیت شناخته شده است. ایشان در ادامه حمله روز سه‌شنبه ایران به اسرائیل را که در آن تهران این کشور را با حدود ۱۸۰ موشک بالستیک بمباران کرد، توجیه و تاکید کردند: اقدام نیروهای مسلح ما کمترین مجازات در برابر جنایات رژیم صهیونیستی بود.

این نشریه وابسته به جناح راست انگلیس افزود: ‌رهبر ایران از اسرائیل به عنوان «خون تشنه» و «سگ هار» یاد کردند و گفتند، حملات اخیر اسرائیل در حال «تقویت» انگیزه نیروهای «مقاومت» بود.

دیلی تلگراف اشاره کرد که آیت‌الله خامنه‌ای، آخرین بار در ژانویه ۲۰۲۰ نماز جمعه را پس از شلیک موشک از سوی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق و در پاسخ به حمله ای که به ترور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه پاسداران در بغداد منجر شد، اقامه کردند.

همچنین روزنامه تایمز چاپ لندن که از مطبوعات نزدیک به وزارت امور خارجه انگلیس بشمار می‌رود، با انتخاب این تیتر فرمایشات رهبر معظم انقلاب را بازتاب داد: «مقاومت در منطقه کوتاه نخواهد آمد.» این نشریه انگلیسی نوشت که آیت الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه امروز تصریح کردند که مقاومت با شهادت‌های اخیر «کوتاه نمی‌آید و پیروز خواهد شد»

در همین حال شبکه خبری اسکای نیوز انگلیس هم پخش تصاویری از مصلای تهران، حضور رهبر معظم انقلاب در این برهه حساس را که منطقه غرب آسیا در پی تحولات غزه و لبنان با تنش مواجه است حائز اهمیت توصیف کرد.

این شبکه در صفحه ویژه مربوط به تحولات خاورمیانه، فرازهایی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب را بازتاب داد و نوشت: این برای نخستین بار طی چهار سال گذشته است که آیت‌الله علی خامنه‌ای نماز جمعه را در تهران اقامه می‌کنند. ایشان در فرمایشات خود از ملت‌های مسلمان، از افغانستان تا یمن و از ایران تا غزه و لبنان خواست تا کمربند استقلال را ببندند. رهبر ایران همچنین عملیات هفتم اکتبر و پاسخ موشکی ایران را اقدامی مشروع علیه (رژیم) اسرائیل توصیف کردند.

شبکه‌های عربی چه گفتند؟

شبکه الجزیره به نقل از رهبر انقلاب اسلامی نوشت: سیاست مستکبران و ظالمان بر پایه ایجاد تفرقه و فتنه‌انگیزی بین مسلمانان است. دشمن امت اسلامی یکی است هرچند که در هر کشوری روش‌های مختلفی دارد.

رهبر انقلاب تاکید کردند: هر مردمی حق دفاع از سرزمین و حاکمیت خود را علیه اشغالگران و غاصبان دارد. ملت فلسطین کاملا حق دارند که علیه اشغالگران به پا خیزند. هیچ کسی حق این را ندارد که از لبنانی‌ها به خاطر کمک به برادران فلسطینی‌شان در دفاع از سرزمینشان انتقاد کند. اقدام نیروهای مسلح ما درباره حمایت از غزه در روزهای گذشته قانونی و کاملا مشروع بود.

روزنامه المصری الیوم نیز بخش‌هایی از سخنان رهبر انقلاب اسلامی ایران را منتشر کرد.

این روزنامه نوشت، رهبر انقلاب اسلامی ایران امروز تاکید کردند عملیات طوفان الاقصی اقدامی قانونی و طبیعی از سوی ملت فلسطین است و هیچ کسی حق ندارد از لبنان به خاطر کمک به ملت فلسطین انتقاد کند.

رهبر انقلاب اسلامی ایران در میان جمع کثیری از نمازگزاران تاکید کرد: اقدام نیروهای مسلح ایران درباره حمایت از غزه قانونی و دارای مشروعیت کامل بود. وی شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان را تسلیت گفت و افزود: همه ما از شهادت او ناراحت شدیم. این یک فقدان بزرگ است.

شبکه روسیا الیوم و خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز سخنرانی امروز رهبر انقلاب اسلامی ایران را پوشش دادند.

شبکه اسکای نیوز امارات نیز بخش‌هایی از سخنرانی امروز رهبر انقلاب اسلامی ایران را منتشر کرد.

این شبکه گزارش داد، رهبر انقلاب اسلامی ایران امروز (جمعه) در سخنرانی نماز جمعه در اقدامی نادر به زبان عربی صحبت کرد و گفت: عملیات نیروهای مسلح ما که چند شب پیش انجام شد قانونی و کاملا مشروع بود.

اسکای نیوز گزارش داد، آیت الله خامنه‌ای گفت: حمله موشکی ایران کمترین مجازات برای جنایت‌های رژیم صهیونیستی بود و ایران در انجام کاری که باید در رویارویی با اسرائیل کند، تعلل نمی‌کند.

خبرگزاری‌های فلسطینی از جمله خبرگزاری سما، شهاب، قدس نیز به پخش سخنان امروز رهبر انقلاب اسلامی ایران پرداختند.

همچنین شبکه الحدث عربستان این سخنان رهبر انقلاب اسلامی ایران را که گشودن جبهه لبنان برای حمایت از غزه یک حق قانونی و مشروع است، منتشر کرد.

تلویزیون العربی نیز بخش‌هایی از سخنان رهبر انقلاب اسلامی ایران را منتشر کرد.

این رسانه گزارش داد، رهبر انقلاب اسلامی ایران تاکید کرد اساس مشکلات در منطقه مداخله خارجی است و ملت‌های آن قادر به تحقق امنیت و صلح هستند.

همچنین شبکه‌های المیادین، النشره، العهد و المنار لبنان به صورت گسترده سخنان امروز رهبر انقلاب اسلامی ایران را پوشش دادند.

شبکه المیادین گزارش داد رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه امروز تاکید کرد: مشکل اساسی در منطقه مداخله بیگانگان در آن است. عامل اساسی جنگ‌ها و ناامنی در منطقه، رژیم صهیونیستی و حضور کشورهایی است که مدعی هستند به دنبال تحقق صلح و امنیت در منطقه هستند. مقاومت در منطقه با شهادت رهبران خود عقب نمی‌نشیند و پیروزی هم پیمان آن است.

روزنامه رای الیوم نیز بخش‌هایی از سخنرانی امروز رهبر انقلاب اسلامی ایران را منتشر کرد.

سایت عربی ۲۱ بخش‌هایی از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای را منتشر و گزارش داد، رهبر انقلاب اسلامی ایران برای نخستین بار از حدود پنج سال پیش به زبان عربی صحبت کرد و گفت که حساسیت موضع ایجاب می‌کند که بخشی از سخنرانی خود را به زبان عربی بیان کند.

سایت عربی ۲۱ گزارش داد، رهبر انقلاب اسلامی ایران تاکید کرد: دشمنان امت اسلامی همان دشمنان فلسطین، لبنان، عراق، مصر، سوریه و یمن هستند و هر ملتی حق دارد از سرزمین و حاکمیت خود علیه اشغالگران دفاع کند.

شبکه‌های عراقی از جمله بغداد الیوم، سومریه نیوز و صابرین نیوز نیز بخش‌هایی از سخنرانی رهبر انقلاب را منتشر کردند.

116

بیشتر بخوانید:

نماز جمعه این هفته تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اقامه می‌شود

جلوه وحدت و اقتدار در مصلی امام خمینی/مراسم گرامیداشت شهید سید حسن نصرالله آغاز شد

در انجام وظیفه نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب زده می‌شویم/طوفان الاقصی یک حرکت قانونی بود