انفجار زنجیره ای دستگاههای ارتباط مخابراتی( پیجرها) در بیروت از دیروز به صدر اخبار رسانه های انگلیس مبدل شده است. 

به گزارش خبرگزاری ایران‌پرس از لندن، شبکه اسکای نیوز از دیروز انفجارها در بیروت را به صدر اخبارش مبدل کرده و بارها با ارتباط گیری با خبرنگارش در بیروت به صورت زنده  به ابعاد این موضوع و تلفات آن می پردازد.

خبرنگار اسکای در گزارشی میدانی از بیروت می گوید نزدیک سه هزار نفر در موجی از انفجار پیجوها زخمی و دست کم 9 نفر کشته شدند. 

خبرنگار اسکای نیوز از بیروت می افزاید گروه شبه نظامی حزب الله که اعضای آن از پیجرها برای برقراری ارتباط استفاده می کردند، اسرائیل را مسئول این حمله معرفی کردند.

اسکای نیوز می گوید پیجرها «ساخته شده در بوداپست مجارستان است » که از تایوان خریداری شده است در حالی که دادستان ها از شرکت تایوانی که پیجوها از آن خریداری شده است تحقیق می کنند.

اسکای نیوز می گوید تا کنون ایران، روسیه، مصر و ترکیه به انفجار پیجرها واکنش نشان دادند.

به گفته اسکای، روسیه هشدار داده است که این حمله می تواند محرکی برای درگیری منطقه ای گسترده تر باشد و وزارت خارجه این کشور پیجوهای انفجاری را اقدامی از جنگ ترکیبی علیه لبنان اعلام کرد.

اسکای به نقل از ماریا زاخارووا می گوید : به نظر می رسد که سازمان دهندگان این حمله با فناوری پیشرفته عمدا به دنبال دامن

زدن به یک رویارویی مسلحانه در مقیاس بزرگ به منظور ایجاد یک جنگ بزرگ در خاورمیانه بوده اند.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم  گفت: "علل و شرایط این حادثه باید مشخص شود و افراد پشت سر آن باید شناسایی شوند.

به نوشته اسکای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته  اسرائیل در حال تلاش برای گسترش درگیری در منطقه است و تلاش‌ها برای توقف آن ادامه خواهد داشت.

در مصر رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی گفته قاهره هرگونه تلاش برای تشدید جنگ و تنش در منطقه را رد و از لبنان حمایت می کند.

اسکای به نقل از رسانه های ایران افزود:  وزارت امور خارجه ایران انفجارهای پیجر را "اقدامی تروریستی" دانست و آن را محکوم کرده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران، اسرائیل را به نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه متهم کرد و خواستار پیگرد کیفری بین‌المللی آن شد و افزود: این حملات "صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی" را در معرض خطر جدی قرار داده است.

به نوشته اسکای نیوز سفارت ایران در لبنان نیز اعلام کرد  مجتبی امانی، سفیر این کشور در بیروت پس از مجروح شدن تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفته است و او شایعات مربوط به از دست دادن بینایی خود را تکذیب کرد.

به نوشته اسکای نیوز مقامات اسرائیل هنوز درباره این انفجارها اظهار نظری نکرده اند.

303