ایران پرس - معاون نخست وزیر و وزیر کشور مالزی روز جمعه (5 ماه می) از بازداشت دو شهروند مظنون ترکیه به اتهام ارتباط با گروه تروریستی داعش در کوالالامپور خبر داد.

اندکی پس از انتشار این خبر پلیس مالزی اعلام کرد، سومین شهروند ترک نیز با اتهامی مشابه از سوی نیروهای پلیس و امنیتی مالزی در این کشور بازداشت شده است.

«احمد زاهد حمیدی» معاون نخست وزیر مالزی اعلام کرد که شاخه مبارزه با تروریسم پلیس مالزی با بررسی پیشینه ارتباط این دو فرد و تلاش آنها برای گسترش نفوذ داعش در شرق آسیا و نیز جمع آوری منابع مالی برای این گروه تروریستی اقدام به بازداشت این دو شهروند ترک کرده است.

به گفته وزیر کشور مالزی، این دو شهروند ترکیه تحت قانون جرائم امنیتی (اقدامات ویژه) مصوب سال 2012 که از آن به عنوان «سوسما» یاد می شود، مورد بازجویی قرار می گیرند. 

این شهروندان ترک به نامهای «تورگان کارامان» مدیر مدرسه ای بین المللی در یکی از ایالت های مالزی و «اسنان اصلان» تاجر ترکیه روز سه شنبه هفته جاری در اطراف کوالالامپور بازداشت شدند.

«عصمت اوزچلیک» نیز سومین شهروند ترکیه است که روز جمعه بازداشت شد.

پلیس مالزی بدون اشاره به پیشینه فعالیتی اوزچلیک در این کشور، علت بازداشت وی را عضویت در گروه تروریستی داعش و تهدید امنیت ملی مالزی عنوان کرد.

گفته می شود، ترکیه تاکنون هیچ درخواستی از مالزی برای استرداد این شهروندان خود نکرده است.

تلاش بی نتیجه دولت ترکیه برای محدود کردن فعالیت گروه گولن در سایر کشورها

این درحالیست که روز سه شنبه گذشته همزمان با اعلام دستگیری دو شهروند ترک در استانبول منابع خبری ترکیه عنوان کردند که دوشهروند این کشور به اتهام همکاری با گروه گولن در مالزی بازداشت شدند.

واقعیت آن است که از فردای کودتای نافرجام ژوئیه سال گذشته در ترکیه دولت آنکارا از تمامی کشورهایی که گروه گولن در آنها فعالیتهای اقتصادی / فرهنگی دارد، خواست تا با اعمال محدودیت برای گروه گولن، مانع از ادامه فعالیت موسسات وابسته به فتح الله گولن شوند.

درخواستی که در هیچ یک از این کشورها مورد توجه جدی مقامات آنها قرار نگرفت و دولت ترکیه نیز ترجیح داد در پوشش تلاش برای برگزاری همه پرسی قانون اساسی، بی توجهی دولتهای خارجی به این درخواست خود را نادیده بگیرد.

اکنون اما موضوع بازداشت شهروندان ترک در مالزی به اتهام همکاری با داعش رهبران و رسانه های ترکیه را براشفته است، چرا که در صورت صحت ادعای پلیس و نیروهای امنیتی مالزی در ارتباط باعضویت و فعالیت شهروندان ترک برای گروه داعش، همه اعتبار سیاسی و امنیتی ترکیه در مدیریت و مواجهه با گروه داعش زیر سئوال میرود.

بخصوص که شخص اردوغان بارها مدعی شده است که هیچ کشوری همانند ترکیه با گروه داعش مقابله نکرده است.

لذا حضور شهروندان ترک بعنوان مقلدین و مبلغین داعش در کشورهای خارجی و ازجمله مالزی همه ادعاها و تواناییهای امنیتی ترکیه را در مبارزه با این گروه حتی در چهارچوب مرزهای ترکیه زیر سئوال می برد.

ضعف دستگاه های امنیتی ترکیه در مقابله با فعالیت های داعش

البته این ضعف دستگاههای امنیتی ترکیه پیشتر وزمانی به اثبات رسید که یک عضو داعش توانست با حمله به کلوب شبانه در استانبول در شب سال نو میلادی، (فوریه گذشته) کام دولتمردان ترکیه و شهروندان این کشور را درشب سال نو تلخ کند.

وضعیتی که از آن بعنوان چشم پوشی دولت ترکیه بر فعالیت داعش نام برده شد که نهایتا گریبان اینکشور را گرفت.

اکنون نیز بازداشت شهروندان ترک مصداق دیگری از ضعف و یا چشم پوشی آگاهانه دستگاه های امنیتی ترکیه به روی فعالیت های اعضای داعش ارزیابی می شود. 

موضوعی که محافل سیاسی از آن به استعاره به عنوان رفتار دولت ترکیه از میزبانی و حمایت از داعش در ترکیه تا صدور اعضای این گروه از ترکیه نام می برند و ظاهرا دولت آنکارا هیچ پاسخ روشنی برای این ادعای منتقدان ندارد.

مگر انکه بازداشت شهروندان خود در مالزی را بازداشت اعضای گولن بنامد.

هر چند که این سئوال همچنان مطرح است که ایا حضور شهروندان ترک عضو داعش در مالزی و بازداشت انها، نقطه اغاز دستگیری اعضای ترک داعش در دیگر کشورها خواهد بود؟

سئوالی که پاسخ آن بخودی خود حاکی از عضوگیری داعش در ترکیه است و علت آنرا باید اهمال دولتمردان انکارا و یا سیاست ابن الوقتی ترکیه در قبال داعش جستجو کرد.116/111

بیشتر بخوانید:

فرار اعضای گروه تروریستی داعش به ترکیه / تحلیل

تهدید دوباره داعش علیه ترکیه/تحلیل

دادستانی کل ترکیه خبر داد: مدرسۀ آموزشی داعش در آنکارا