تحلیل:

ایران پرس: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه سه شنبه (10 مهرماه) در بیانیه ای اعلام کرد:‌ در پاسخ به شهادت اسماعیل هنیه، سید حسن نصرالله و سردار عباس نیلفروشان قلب اراضی اشغالی هدف قرار گرفت.

این عملیات موسوم به وعده صادق 2 با تصویب شورای عالی امنیت ملی و ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح و حمایت و پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع صورت گرفته است.

سپاه پاسداران همچنین هشدار داد: اخطار داده می شود چناچه رژیم صهیونیستی به این عملیات که منطبق بر حقوق قانونی کشور و قوانین بین المللی است واکنش نظامی نشان دهد با حملات کوبنده و ویرانگر بعدی مواجه خواهد شد.

سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستادکل نیروهای مسلح در تشریح عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سرزمین‌های اشغالی گفت: امشب نیروی هوافضای سپاه پاسداران با عملیات قهرمانانه خود انتقام بسیاری از جنایات صهیونیست‌ها را گرفت.

سرلشکر باقری با ابراز اینکه در این عملیات مراکز اقتصادی و صنعتی رژیم  و مردم در اراضی اشغالی نیز مورد هدف قرار نگرفتند در حالی که این کار کاملاً امکان‌پذیر بود، گفت: سپاه پاسداران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران چه در بعد دفاعی و چه در بعد آفند و تکرار این تهاجم و چندین برابر این کاملاً آماده هستند و اگر رژیم صهیونیستی که به دیوانگی رسیده است، توسط آمریکا و اروپا کنترل نشود و بخواهد جنایات خود را ادامه دهد و یا علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ما وارد عمل شود، عملیات امشب با چند برابر بزرگی تکرار خواهد شد و تمام زیرساخت‌های آنها مورد اصابت قرار خواهد گرفت.وی ابراز امیدواری کرد که آمریکا از روش گذشته خود دست بردارد و رژیم صهیونیستی را متوقف کند تا منطقه به‌سمت آرامش پیش برود.

انهدام پایگاه‌های هوایی رژیم صهیونیستی به‌عنوان مزیت استراتژیک ارتش اسرائیل و حفاظت شدید اطلاعات عملیات موشکی، مهم‌ترین تفاوت‌های عملیات وعده صادق ۲ با عملیات قبلی بود. یک مقام آمریکایی مدعی شده که ایران سه‌شنبه شب در ۲ موج عملیات در مجموع ۲۲۰ موشک به اسرائیل شلیک کرد.

در بیانیه شماره 2 سپاه پاسداران تاکید شد: مراکز راهبردی در داخل سرزمین های اشغالی را با موشک  هدف قرار گرفته و برخی از پایگاه های هوایی و راداری؛ مراکز توطئه و طراحی ترور علیه رهبران مقاومت به خصوص اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله و فرماندهان نظامی حزب الله، مقاومت اسلامی فلسطین و فرماندهان سپاه پاسداران مورد اصابت قرارگرفتند.

 

با اینکه این منطقه با پیشرفترین و پرحجم ترین سامانه های پدافندی محافظت می شد 90 درصد شلیک ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده است. فیلم‌های منتشر شده از موشک‌های بالستیک شلیک شده توسط ایران علیه اسرائیل نشان می‌دهد که بیشتر موشک‌ها به اهداف اصابت کرده و سیستم‌های دفاع آهنین اسرائیل در رهگیری‌ موشک‌ها ناتوان بودند.

سه پایگاه نظامی هوایی اصلی رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه هوایی نواتیم به عنوان محل استقرار هواپیماهای  اف 35، پایگاه هوایی هاتسریم (ختساریم) به عنوان پایگاهی که برای ترور شهید سید حسن نصرالله مورد استفاده قرار گرفت، مرکز موساد به عنوان مرکز ترور، رادارهای راهبردی و همچنین مراکز تجمع تانک‌ها، نفربرها و نفرات رژیم صهیونیستی در منطقه پیرامون غزه مورد هدف قرار گرفتند.

نکته مهم استفاده از موشکهای پیشرفته بالستیک خیبر شکن و موشک های هاپیرسونیک فتاح در این عملیات است.

نیروی هوافضای پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از تجارت حاصله از عملیات وعده صادق 1 که در آن از ترکیبی از پهپادها و موشکهای بالستیک استفاده شده بود و بهره گیری از نقاط ضعف در سامانه های ضد موشکی رژیم صهیونیستی در عملیات موشکی وعده صادق 2 از انواع پیشرفته موشکهای موجود در زراخانه خود به خصوص موشک  خیبر شکن و موشک هایپرسونیک فتاح استفاده نمود که طبق شواهد ضربات مهمی را به رژیم صهیونیستی وارد نموده است.

احتمالاً موشک‌های با کلاهک بارشی مانند موشک عماد درگیرکردن پدافند را در اختیار داشته و موشک‌های خیبرشکن 1و 2 و همچنین موشک فتاح نقش اصابت به اهداف را برعهده داشتند.

موشک خیبرشکن با برد یک هزار و 450 کیلومتری دارای پیکربندی سرجنگی از نوع سه‌مخروطی یا Tri Conic است که استفاده از این پیکربندی به منظور حفظ پایداری سرجنگی در حین انجام مانورهای سنگین است. البته میزان نیروی پسا (Drag) در این پیکربندی مقداری بیشتر است، اما افزایش میزان نیروی پسا در سرجنگی این موشک به منظور دستیابی به قابلیت مانورپذیری بوده که در حقیقت، طراحان در این بخش به نوعی با ایجاد مصالحه مهندسی، قابلیت مانورپذیری را به افزایش نیروی پسا ترجیح داده‌اند.

موردی که در این موشک خودنمایی میکند، ابعاد به نسبت بزرگتر بالک‌های متحرک سرجنگی آن است که این افزایش ابعاد بالک، قدرت مانور سرجنگی را پس از ورود به جو افزایش می‌دهد و امکان اجرای مانورهای پیچیده‌تر و سریع‌تر را به منظور عبور موثر از سد پدافندهای ضد موشکی درون جوی که کارویژه سامانه‌های پدافندی مانند فلاخن داود رژیم صهیونیستی و پاتریوت ایالات متحده را فراهم می کند.

موضوع دیگر در بررسی موشک خیبرشکن نوع انفجار سرجنگی آن است که بر اساس تصاویر منتشرشده، کلاهک از نوع شدیدالانفجار است اما به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، موادی در سرجنگی خیبرشکن به کار گرفته شده که قدرت انفجار آن را به چندین برابر TNT افزایش داده است.

موشک بالستیک هایپرسونیک «فتاح 1» توسط متخصصان نیروی هوافضای سپاه تولید شده است. این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.

دیگر خصوصیات  این موشک عبارتند از : سوخت جامد ۲ مرحله ای، برد ک هزار و ۴۰۰ کیلومتر، مانور دهی غیر قابل پیشبینی خارج و داخل جو کره زمین ،حداکثر سرعت ۲۵ ماخ خارج از جو و سرعت لحظه برخورد بین ۱۳ تا ۱۵ ماخ، استفاده از ترکیبات آلیاژی جاذب امواج رادارهای پدافندی و سطح مقطع بسیار پایین کلاهک.

از خصوصیت بارز موشک هایپر سونیک فتاح 1 می توان به دقت اصابت فزاینده، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانور‌پذیری فوق‌العاده و همچنین از توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری اشاره کرد.

موشک هایپرسونیک «فتاح ۲» با قابلیت گلاید و همچنین کروز است که در دسته گلایدرهای هایپرسونیک.  (Hypesonic Glide vehicle) HGV دسته‌بندی می شود. تنها چهار کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران فناوری این نوع از تسلیحات هایپرسونیک را در اختیار دارند.

پرتابه های HGV مانند فتاح 2 به جای ارتفاع گرفتن همانند شیوه پرتابه های بالستیک، در ارتفاع بسیار کمتری به همراه امکان تغییر مسیر مکرر سمت هدف طی مسیر کرده و در نتیجه رادارهای هشدار زودهنگام پدافند دشمن در شناسایی آنها دچار مشکل می شوند و احتمال غافلگیر کردن مجموعه دفاع موشکی دشمن بسیار بیشتر می شود.

در مجموع می توان عملیات موشکی وعده صادق 2 را در بعد نظامی گامی بلند در زمینه اثبات کارایی  سامانه های موشکی ایران و در مقابل پوچ بودن ادعاهای رژیم صهیونیستی در باره عبور ناپذیر بودن سامانه های ضد موشکی آن به خصوص سامانه ضد موشکی آرو دانست که مدتها در باره موثر بودن آن در مقابیل حملات موشکی بالستیک به لاف زنی پرداخته بود.

نویسنده: سیدرضا میرطاهر

117