روسای مجالس ایران و مصر طی نشستی راه های توسعه روابط دوجانبه و ارتقای همکاری‌های پارلمانی میان دو کشور را بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی و «حنیف جبالی» رئیس مجلس مصر در حاشیه  نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس در ژوهانسبورگ پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی دیدار و گفت وگو کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه مهم مصر در تاریخ اسلام بر لزوم توسعه ارتباط کشورهای اسلامی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا تاکید کرد.

قالیباف ادامه داد: مجمع پارلمانی گروه بریکس فرصت خوبی برای کشورهای اسلامی از جمله ایران و مصر به عنوان دو کشور بزرگ منطقه در جهت تقویت روابط دوجانبه و همکاری های منطقه‌ای است.

وی افزود: همکاری‌های پارلمانی که نمایندگان دو ملت هستند، در توسعه پایدار روابط کشورهای شمال آفریقا و منطقه غرب آسیا و همکاری حل مسایل مختلف منطقه می‌تواند بسیار موثر باشد و اگر این همکاری‌ها محقق شود، چشم انداز روشنی پیش روی آینده دو کشور در راستای ارتقا روابط وجود دارد.

رئیس مجلس مصر نیز در این دیدار اظهار داشت: ایران و مصر با حضور در گروه بریکس در مسیر درستی برای توسعه دو کشور قرار گرفته‌ اند و باید تلاش کنیم تا روابط و همکاری‌های دو کشور در موضوعات مختلف، افزایش یابد. 

در پایان این دیدار، رئیس مجلس مصر از رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در قاهره در راستای توسعه روابط دو کشور دعوت کرد و قالیباف نیز از همتای مصری خود دعوت کرد تا جهت ارتقای روابط پارلمانی دو کشور، به تهران سفر کند.

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات پارلمانی همراه شامگاه دیشب (سه‌شنبه) وارد فرودگاه واترکلوف در پرتوریا آفریقای جنوبی شدند و مورد استقبال رسمی مقامات پارلمانی این کشور قرار گرفتند.

هیأت پارلمانی ایران پس از مراسم استقبال، پرتوریا را به مقصد ژوهانسبورگ پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی و محل برگزاری نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس ترک کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در سفر سه روزه به آفریقای جنوبی در نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس که با موضوع «بهره مندی از چند جانبه‌گرایی و دیپلماسی پارلمانی برای تعمیق بریکس و مشارکت در تسریع اجرای توافقنامه تجارت آزاد آفریقا» برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

117