ایران پرس- هیات تحقیق سازمان ملل درمورد جنایات نظامیان میانمار ضد مسلمانان روهینگیا، خواستار محاکمه فرمانده کل ارتش این کشور شدند.

«مرزوقی داروسمان» رئیس کمیته تحقیق سازمان ملل در نشست خبری که برای انتشار گزارش نهایی آن در ژنو برگزار شد، «ژنرال مین آونگ هلاینگ»  فرمانده کل ارتش میانمار را به همراه پنج فرمانده دیگر ارتش این کشور مقصر اصلی کشتار مسلمانان روهینگیا و آوارگی آنان معرفی کرد و خواهان محاکمه و مجازات آنان شد.

در این گزارش تاکید شده است، ارتش میانمار مرتکب جنایات بسیاری ضد مسلمانان روهینگیا از جمله آزار، شکنجه و تجاوز به زنان و دختران آنان شده است که هزاران تن از آنان از شرایط روحی و روانی بسیار بدی برخوردارند.

از دهه 60 میلادی که نظامیان، قدرت را در میانمار به دست گرفتند باهدف پاک‌سازی قومی و با همکاری بوداییان افراطی، کشتار و آواره کردن مسلمانان روهینگیا را از سرزمین آبا و اجدادیشان آغاز کردند.

25 اوت سال گذشته دورتازه‌ای از خشونت‌های خونین و در واقع مرحله نهایی پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا از «ایالت راخین» که در گذشته آراکان نامیده می‌شد، آغاز شد که طی آن ده‌ها هزار نفر کشته و مجروح و حدود یک میلیون نفر نیز آواره شدند.

هم‌اکنون بالغ بر 800 هزار تن از آنان در اردوگاه‌های مستقر در بنگلادش در بدترین شرایط زیستی زندگی می‌کنند. اگرچه محافل جهانی و مسلمانان، جنایت نظامیان و بوداییان افراطی ازجمله «آرشین و یراتو راهب» تندرو و افراطی در میانمار را ضد مسلمانان روهینگیا محکوم کرده‌اند، اما آنان از سازمان ملل انتظار دارند به عنوان بزرگترین سازمان بین‌المللی متولی برقراری صلح در جهان برای نجات مسلمانان روهینگیا و حل اساسی بحران آنان که اعطای حق شهروندی از سوی دولت میانمار است، اقدام کند. 

دولت نظامی میانمار در دهه 80 میلادی با این ادعا که قوم روهینگیا مهاجران بنگالی هستند آنان را از حق شهروندی محروم و بهانه لازم را برای اخراجشان از کشور به تندروها داد.

تظاهرات روز شنبه هزاران نفر از آوارگان مسلمان روهینگیا در اردوگاه کاکس بازار بنگلادش به مناسب سالگرد کشتار آنان در میانمار و انتقاد شدید از بی‌توجهی سازمان ملل به مشکلات آنان نشان می‌دهد این سازمان به غیر از انتشار گزارش‌هایی در مقصر نشان دادن دولت و نظامیان میانمار در کشتار و آواره شده مسلمانان روهینگیا اقدام دیگری صورت نداده است.

 

به همین دلیل  132 نماینده پارلمان‌های پنج کشور جنوب شرق آسیا همزمان با سالروز کشتار مسلمانان  روهینگیا در ایالت راخین میانمار توسط ارتش و بودائیان افراطی، خواستار بررسی جنایات اعمال شده علیه مسلمانان روهینگیا از سوی دیوان بین المللی کیفری شدند.

«چارلز سانتیاگو» از نمایندگان مجلس مالزی گفت: «پرونده جنایات نظامیان میانمار ضد مسلمانان روهینگیا باید به دیوان بین المللی کیفری ارجاع شود. زیرا مسلمانان روهینگیا نمی‌توانند حقوقشان را در شرایط کنونی در مجامع و نهادهای قضایی بین المللی مورد پیگیری قرار دهند.

اخیرا «فاتو بنسودا» دادستان دیوان بین‌المللی کیفری در یک اقدام منحصربه فرد از قضات این دادگاه خواست مجوز بررسی قضایی جنایت ضد مسلمانان روهینگیا در میانمار صادر شود.

قضات دیوان بین المللی کیفری هم ماه گذشته با تعیین ضرب الاجل، خواستار پاسخگویی دولت میانمار به اتهامات مطرح شده در مورد اعمال جنایت‌های گسترده ضد مسلمانان روهینگیایی و آواره کردن صدها هزار نفر از آنها شدند.

در هر حال در شرایطی که سازمان ملل همچنان به موضع منفعلانه خود در برخورد قاطع با نظامیان جنایت‌کار میانمار ادامه می‌دهد و سایر نهادهای بین‌المللی نیز موضع سکوت را در برابر وضعیت مسلمانان روهینگیا اتخاذ کرده‌اند؛ نمایندگان پارلمان‌های عضو اتحادیه « آ.سه .آن » خواهان ورود این اتحادیه و پایان دادن به وضعیت رقت بار مسلمانان روهینگیا شده‌اند. 139/120

نویسنده: مجید وقاری

بیشتر بخوانید:

فریاد عدالت‌خواهی آوارگان مسلمان روهینگیایی در بنگلادش

درخواست پنج کشور آسیایی برای رسیدگی به‌جنایت ضد روهینگیایی‌ها

توافق میانمار و بنگلادش برای بازگشت آوارگان روهینگیایی