تهران- ایران پرس: وزارتخانه ها و مقامات مختلف در جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به پایان تحریم موشکی ایران بر اساس قطعنامه های سازمان ملل جداگانه بیانیه هایی صادر کردند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، امروز چهارشنبه (26 مهر - 18اکتبر)، مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، همه محدودیت‌هایی که به صورت ناعادلانه در مورد فعالیت‌ها و نقل و انتقالات مرتبط با موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران وضع شده بود، خاتمه یافت و ایران دیگر موضوع هیچ محدودیتی در چارچوب شورای امنیت نیست.

همچنین همه محدودیت‌های تحمیل شده بر افراد و نهادهای مندرج در فهرست 2231، از جمله انسداد دارایی‌ها، خاتمه پیدا می‌کند و این فهرست از وبسایت سازمان ملل، حذف خواهد شد.

هر چند با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، لغو تحریم‌های اقتصادی و هسته‌ای محقق نشد، اما امروز یکی از مهم‌ترین موارد رفع محدودیت‌ها و تحریم‌ها در حوزه نظامی و تسلیحاتی برای جمهوری اسلامی ایران است.

محدودیت‌های نظامی و تسلیحاتی ایران از آن رو وضع شده بود که آمریکا و کشورهای اروپایی با ادعاهای واهی و با اعمال نفوذ سیاسی و بین‌المللی، برخی فعالیت‌های نظامی ایران در گذشته را مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران دانستند و تحریم‌های ظالمانه‌ای را در این حوزه به ایران تحمیل کردند.

ایران در حوزه نظامی هیچ‌گاه خود را محدود یا وابسته به شرایط سیاسی بین‌المللی نکرده و همواره برنامه دفاعی، امنیتی و نظامی خود را با قدرت پیش برده است.

بر اساس قطعنامه 2231 سازمان ملل، ایران می‌تواند همه نوع فعالیت در ارتباط با موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای دارند را انجام دهد.

بر اساس این قطعنامه کشورهای جهان دیگر مجبور نیستند قبل از انتقال برخی از موشک‌ها و پهپادها به ایران از شورای امنیت مجوز دریافت کنند.

همچنین کشورهای عضو سازمان ملل، باید دارایی های افراد و نهادهای درگیر در برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران را آزاد کنند.

تمام این محدودیت‌ها و تحریم‌ها بعد از امروز به صورت خودکار لغو خواهند شد، مگر این‌که شورای امنیت سازمان ملل در جلسه‌ای با صدور یک قطعنامه با لغو این بندها مخالفت کند.

در این راستا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بیانیه ای درمورد پایان تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کرد: تقویت قابلیت‌های موشکی ایران نیز در راستای رفع نیازمندی‌های دفاعی مشروع و زمینه سازی برای اجرای «دفاع از خود» مطابق با ماده 51 منشور ملل متحد است.

در این بیانیه آمده است، با پایان یافتن همه محدودیت‌های تسلیحاتی اعمال شده در قطعنامه 2231، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با ایجاد و تقویت همکاری‌های دفاعی دوجانبه و چندجانبه، به پیگیری برنامه‌های خود برای تقویت تجارت قانونی تسلیحات و همچنین رفع نیازمندی‌های مرتبط با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ادامه می دهد.

وزارت خارجه ایران نیز دربیانیه ای تصریح کرد: طبق مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت، پایان محدودیت‌­های موشکی، نیازمند تصویب قطعنامه، صدور بیانیه و یا هیچ اقدام دیگری در سطح شورای امنیت نبوده و به صورت خودکار محقق شد.

«علی باقری کنی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: همه اقدامات محدود کننده و تحریم‌هایی که در سطح ملی یا منطقه‌ای، بر اساس قطعنامه 2231 علیه ایران وضع شده بود، باید خاتمه یابد.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: حفظ این قبیل محدودیت‌ها و یا وضع تحریم‌های جدید در این چارچوب، نقض صریح متن و روح قطعنامه 2231 است.

117