ایران پرس- نخست وزیر تایلند از تاسیس صندوق مالی در منطقه جنوب شرق آسیا برای مقابله با وابستگی اقتصادی به چین خبر داد.

«پرایوت چان اوچا»، Prayuth Chan-ocha نخست وزیر تایلند در حاشیه نشست همکاری های راهبردی اقتصادی در جنوب شرق آسیا در بانکوک گفت: پنج کشور جنوب شرق آسیا(تایلند، لائوس، کامبوج، میانمار و ویتنام) با تاسیس یک صندوق جدید مالی برای توسعه طرح های زیر ساختی در این منطقه با وابستگی اقتصادی به غول های آسیایی مانند چین مقابله خواهند کرد.

این صندوق درسال جاری 2018  تاسیس می شود و اقدام های مالی خود را از سال 2019  در منطقه جنوب شرق آسیا آغاز خواهد کرد.

نخست وزیر تایلند افزود: این کشورها درصدد جذب منابع مالی لازم و مستمر برای شروع فعالیت این صندوق هستند.

نشست همکاری های راهبردی اقتصادی در جنوب شرق آسیا در روزهای شنبه و یکشنبه (25 و 26 خرداد) در بانکوک پایتخت تایلند با حضور تعدادی از نمایندگان و مقام های ارشد اقتصادی کشورهای این منطقه از جمله تایلند، کامبوج، لائوس، میانمار و ویتنام برگزار شد.

برنامه پنج کشور جنوب شرق آسیا شامل کامبوج، لائوس، میانمار، ویتنام و تایلند برای تشکیل صندوق مالی مشترک با هدف کاهش وابستگی به چین نشان می دهد؛ دوری از عنصر وابستگی در جهان کنونی برخلاف حتی آنچه مکتب لیبرالیسم درباره وابستگی متقابل مطرح می کند، در کانون توجه کشورهایی است که خود را درمسیر توسعه قرار داده داده اند.

این کشورها که برخی از آنها حتی از اندیشه های سیاسی و اقتصادی مکتب کمونیسم در چین در دهه های پیشین تاثیر پذیرفته بودند، به رغم نوعی تشابه رویکرد در سیاست و اقتصاد در گذشته اما حاضرنیستند در شرایط کنونی مناسبات خود را به گونه ای تنظیم کنند که وابستگی به یک قدرت بزرگ بین المللی، استقلال تصمیم گیری و عمل را از آنها سلب کند.

در چنین شرایطی است که تایلند، کامبوج، لائوس، ویتنام و میانمار تصمیم گرفته اند، منابع مالی مورد نیاز خود را در بخش های مختلف از جمله در سرمایه گذاری در بخش زیرساختی، از طریق تاسیس یک صندوق مالی مشترک تامین کنند. 

 اگرچه این پنج کشور در ایجاد این صندوق کاهش وابستگی به چین را مطرح کرده اند اما باید توجه داشت که شکل گیری ائتلاف ها، همکاری ها و نهادهای منطقه ای نوعی شیوه اعتراض به عملکرد و دخالت های بازیگران فرا منطقه ای از جمله آمریکا هم هست که تلاش دارند کشورهای در حال توسعه را به بهانه کمک اقتصادی به لحاظ اقتصادی و سیاسی به خود وابسته کنند.

تلاش کشورهای جنوب شرق آسیا از چین، اقدامی برای کاهش وابستگی یا حرکت در جهت خواست های آمریکا؟

 

در دهه های اخیر این تجربه بارها تکرار شده که آمریکا و بازیگران بزرگ غربی از طریق وابسته کردن کشورهای در حال توسعه، آنها را برای اجرای سیاست مورد نظرشان تحت فشارهای مختلفی قرار داده اند.

 بنابر این، پیام تشکیل این صندوق مشترک مالی از سوی این پنج کشور جنوب شرق آسیا، خروج از حصار وابستگی است که می تواند مانعی بر سر توسعه همه جانبه آنان باشد.

البته به نظر می رسد، ایجاد این صندوق به رغم اعلام هدف آن مبنی بر مقابله با وابستگی به چین که به طور طبیعی باید منظور وابستگی اقتصادی باشد، دارای  انگیزه و رویکردی سیاسی است.

با توجه به ظرفیت های مشخص و تا حدی محدود این پنج کشور در تشکیل صندوق مالی مشترک که عمدتا سرمایه گذاری در زیرساخت ها را هدف گذاری کرده است، چشم انداز تحقق اهداف آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. 

نویسنده: محمدرضا عسگری

137/110

بیشتر بخوانید:

ایجاد نهاد امنیتی جدید در جنوب شرق آسیا

تشدید تنش ها در شرق آسیا، استقرار تجهیزات جنگ الکترونیک توسط پکن/ تحلیل

تلاش کشورهای جنوب شرق آسیا از چین، اقدامی برای کاهش وابستگی یا حرکت در جهت خواست های آمریکا؟