نسرین صفایی: جان ماگوفولی john Magufli رئیس جمهوری تانزانیا بر مقابله با تجارت غیرقانونی در منطقه شرق آفریقا تاکید کرد.

 وی که به کنیا سفر کرده است ، در دیدار با اوهوروکنیاتا رئیس جمهوری کنیا تاکید کرد هرگونه تجارت غیرقانونی در کشورهای منطقه شرق قاره آفریقا تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

تانزانیا و کنیا، از کشورهای عضو "جامعه شرق آفریقا " (EAC ) محسوب می شوند.

این نهاد منطقه ای شامل شش کشور تانزانیا، کنیا، اوگاندا، روآندا، بوروندی و سودان جنوبی است.

سودان جنوبی طی نشست فوق العاده سران جامعه شرق آفریقا در آوریل امسال رسما" به عضویت این نهاد منطقه ای درآمد. 

جان ماگوفولی در هفدهمین نشست فوق العاده سران "جامعه شرق آفریقا" در دارالسلام تاکید کرده بود کشورهای شرق آفریقا در صدد دستیابی به بیشترین منفعت برای مردم منطقه هستند و از این رو، گسترش همکاری ها با جامعه بین المللی همچون اتحادیه اروپا را مد نظر دارند.

رئیس جمهوری تانزانیا که اکنون ریاست دوره ای نهاد منطقه ای شرق آفریقا را برعهده دارد، به مبارزه با فساد مالی در کشورش شهرت دارد.

وی که پس از پیروزی در انتخابات اکتبر سال 2015 در تانزانیا به قدرت رسید، مبارزه با فساد دولتی و ریخت و پاش های اقتصادی را در این کشور در دستور کار قرار داد.

 جان ماگوفولی با اشاره به فقر وبیکاری گسترده که مهمترین چالش های تانزانیا بشمار می آیند، ایجاد فرصت های شغلی جدید برای نسل جوان این کشور تا سال 2020 را نیز مد نظر دارد.

ناظران معتقدند، جان ماگوفولی روش های متفاوتی در مقایسه با روسای جمهوری پیشین تانزانیا در پیش گرفته و خواهان اصلاحات اقتصادی و اجتماعی است.

به نظر می رسد وی در ریاست بر جامعه شرق آفریقا نیز خواستار تجدید نظر درباره پیمان ها و قراردادهای تجاری با کشورهای دیگر است.

جان ماگوفولی به مردم وعده داده است تانزانیا، نقش مهمی در تقویت و تحکیم همکاری های منطقه ای در شرق آفریقا ایفا کند.

در حالی که تانزانیا عضو نهادهای منطقه ای "جامعه شرق آفریقا "و "بازار مشترک جنوب وشرق آفریقا " یا "سادک "(SADC) است، می توان به نقش فعال تانزانیا در منطقه امیدوار ماند.

در چنین شرایطی، تجارت های غیر قانونی همانند قاچاق انسان و یا قاچاق مواد مخدر و یا کالاهای مهم، موانع بزرگی در مسیر رونق و شکوفایی اقتصادی کشورهای شرق و جنوب آفریقا قلمدادمی شوند.

به همین علت است که جان ماگوفولی در کنیا بر مقابله با هر گونه تجارت غیرقانونی در منطقه تاکید می کند.

سران کشورهای عضو جامعه شرق آفریقا دو سال پیش موافقت کردند اتحادیه پولی تشکیل دهند که تا ده سال آینده، زمینه را برای تقویت تجارت و پول مشترک منطقه، هموار کند.

به اعتقاد کارشناسان، تشکیل اتحادیه پولی، گامی برای تقویت همگرایی بیشتر و همکاری های منطقه ای بین کشورهای عضو نهاد جامعه شرق آفریقا است.

استقبال جان ماگوفولی از درخواست پیوستن جمهوری دمکراتیک کنگو به نهاد منطقه ای شرق آفریقا، می تواند گامی در جهت تحکیم پایه های این نهاد باشد.