تحلیل؛

ایران پرس: جان هیلی وزیر جدید دفاع انگلیس در سفر به شهر بندری اودسا در اوکراین وعده داد که دولت تازه انگلیس مهمات، موشک و تسلیحات توپخانه‌ای بیشتری را در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد.

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد اگر چه  دولت در این کشور تغییر کرده است اما لندن در حمایت خود از اوکراین متحد است. این در حالی است که تمامی تلاشهای غرب از جمله انگلیس در حمایت از اوکراین در برابر روسیه شکست خورده است و دولت جدید انگلیس اگر چه در ادامه کمکهای نظامی و مالی به کی یف تازه نفس است اما بسیار مشکل می توان تصور کرد ادامه کمکهای نظامی حتی تشدید آنها به اوکراین بتواند تغییری در شرایط جبهه های جنگ به نفع این کشور ایجاد کند. 

علی جمالی کارشناس، مسایل سیاسی در این باره می گوید: آنچه که دولت جدید انگلیس درصد  تجربه کردن آن است قطعا تجربه ای شکست خورده از سوی دولت قبلی انگلیس و سایر دول غربی است. سفر فوری وزیر دفاع انگلیس به اودسا و تاکید بر ادامه  کمکهای نظامی لندن به کی یف کاملا نشان می دهد که وی در این‌ مورد تازه نفس و در عین حال بی تجربه است، اما به زودی متوجه خواهد شد که غرب در مورد جنگ اوکراین به بن بست رسیده است. از این رو جان هیلی، وزیر دفاع انگلیس وعده داده است  که دولت جدید این کشور کمک‌های تسلیحاتی جدید شامل تسلیحات توپخانه، ۲۵۰ هزار گلوله توپ، تجهیزات مین‌زدایی، قایق‌های نظامی کوچک، موشک و سایر تجهیزات به اوکراین ارسال خواهد کرد.

این در حالی است که آمریکا و آلمان و حتی دولت قبلی انگلیس به مراتب کمکهای بسیار بیشتری از این کمکهای جدید لندن به اوکراین ارسال کرده اند و حتی اجازه استفاده از سلاحهای پیشرفته غربی برای حمله به اهدافی درخاک روسیه را هم به ارتش اوکراین داده اند اما تاثیری در روند کلی جنگ به نفع غرب نداشته است.

محافل سیاسی براین باورند غرب از جمله انگلیس به خوبی می دانند که اوکراین توانایی تغییر وضعیت جبهه های جنگ را به تفع خود یا غرب ندارد ولی با تداوم کمکهای نظامی خود به کی یف صرفا به دنبال  طولانی تر کردن جنگ اوکراین و دامن زدن به روند فرسایشی آن هستند تا سرانجام روسیه را وادار به پذیرش مذاکرات صلح براساس خواست و دیدگاه غرب کنند.

امریکا که به دلیل فاصله جغرافیایی زیاد از جنگ اوکراین از آن صدمه نمی بیند در راستای اهداف خود کشورهای اروپایی را در وضعیتی قرار داده است که ناچار به بازی در زمین واشنگتن ضد روسیه هستند. انگلیس کاملا در موضع آمریکا در قبال روسیه قرار دارد و سایر کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه نیز در بحران اوکراین توانایی تغییر موضع ندارند و ناچار به همراهی با آمریکا هستند.

وزیر دفاع انگلیس در سفر به اودسا با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور و رستم عمروف وزیر دفاع اوکراین دیدار و درباره روابط دوجانبه با انگلیس و حمایت تسلیحاتی لندن از کی‌یف گفت‌وگو کرد. هیلی تاکید کرد که از محکم ترین دوستان اوکراین هستیم و ظرفیت‌های لازم برای افزایش حمایت از اوکراین را داریم. اعلام تداوم کمکهای ناتو به اوکراین نیز نشان می دهد غرب همچنان خواهان ادامه جنگ اوکراین است و این در حالی است که اعتراضهای عمومی به آن نیز در اروپا در حال افزایش است. 

نویسنده: مجید وقاری