سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه «خروج کامل، فوری و بی قید و شرط نیروهای آمریکایی از سوریه برای صلح و ثبات سوریه ضروری است» گفت: آنها به جای مبارزه با تروریسم، همچنان از گروه‌های تروریستی حمایت و نفت و ثروت مردم سوریه را غارت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره وضعیت غرب آسیا و سوریه گفت: با اشغال غیرقانونی، تحریم‌های غیرانسانی، سیاسی کردن بازگشت پناهندگان و آوارگان داخلی و جلوگیری از حمایت بین‌المللی برای بازسازی سوریه، برخی کشورهای غربی مسئول طولانی شدن درگیری‌ها هستند چراکه سعی دارند اراده خود را به مردم سوریه تحمیل کنند.

او تصریح کرد: چنین تلاش‌هایی غیرقانونی و غیر اخلاقی هستند و تنها به تطویل بحران و افزایش رنج‌های مردم سوریه می‌انجامند.

وی گفت: جامعه بین‌المللی نباید مردم سوریه را در مبارزه با تروریسم، اشغال خارجی و تروریسم اقتصادی ناشی از تحریم‌های غیرقانونی تنها بگذارد. حاکمیت، استقلال سیاسی، وحدت و تمامیت ارضی سوریه باید به طور کامل توسط همه به عنوان تصمیمات شورای امنیت رعایت شود.

ایروانی بابیان اینکه هرگونه برنامه‌های جدایی‌طلبانه و ابتکارات خودمختاری نامشروع مردود است، اضافه کرد: همچنین تمام نیروهای خارجی که حضورشان در سوریه توسط دولت سوریه غیرقانونی شناخته شده، باید از سوریه خارج شوند.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان به حل و فصل سیاسی وضعیت سوریه متعهد است و به حمایت از فرآیند سیاسی به رهبری و مالکیت سوری‌ها و تسهیل شده توسط سازمان ملل ادامه خواهد داد.

ایروانی گفت: در کنار فرآیند سیاسی، تلاش‌های بین‌المللی باید برای تسهیل بازسازی سوریه و بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی به محل سکونت اصلی خود در سوریه ادامه یابد. نباید منافع میلیون‌ها پناهنده سوری برای کسب منافع سیاسی توسط قدرت‌های خاصی گروگان گرفته شود.

وی ادامه داد: جای تاسف است که کشورهای غربی وضعیت وخیم انسانی و اقتصادی موجود را نادیده گرفته و همچنان به دنبال اجرای دستور کار سیاسی خود به هر قیمتی هستند. 

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل درپایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران قویاً تجاوزات مستمر رژیم اسرائیل علیه حاکمیت سوریه، هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی را محکوم می‌نماید. اشغال بلندی‌های جولان سوریه توسط این رژیم اشغالگر غیرقانونی است.125