ایران پرس: کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان درباره برنامه‌ها و سیاست‌هایش در صورت پیروزی در انتخابات آتی، گفت: سیاست جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مورد تأمین تسلیحاتی اسرائیل را تغییر نخواهم داد.

هریس در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا سیاست کنونی دولت آمریکا در مورد تأمین تسلیحاتی رژیم صهیونیستی برای جنگ غزه را تغییر خواهید داد یا خیر؟، اظهار کرد: خیر.

معاون رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم دستیابی به یک توافق میان رژیم صهیونیستی و حماس، خاطرنشان کرد: هم اکنون زمان برقراری آتش‌بس، تبادل گروگان‌ها (اسیران) و پایان دادن به جنگ در غزه فرا رسیده است.

پیش‌نویس برنامه انتخاباتی حزب دموکرات که اواسط ماه ژوئیه منتشر شد، خواستار «آتش‌بس فوری و پایدار» در غزه و آزادی اسرا شده است. با این حال در آن اشاره ای به بیش از ۴۰ هزار نفر از ساکنان غزه که بیشتر آنها کودکان و زنان بوده که در جریان جنگ اخیر شهید شده و همچنین به لزوم محدود کردن کمک تسلیحاتی به اسرائیل نشده است. این در حالی است که آمریکا اخیرا ۲۰ میلیارد دلار دیگر فروش تسلیحاتی به اسرائیل را تایید کرد.

تاکید هریس بر تداوم سیاست دولت بایدن در تامین تسلیحاتی رژیم صهیونیستی بار دیگر ماهیت واقعی سیاست واشنگتن در قبال تل آویو را به نمایش گذاشته است. ایالات متحده به عنوان متحد استراتژیک اسرائیل همواره و در هر شرایطی حامی کلیدی آن بوده و بیشترین کمک های سیاسی ، نظامی و تسلیحاتی را به خصوص در مواقع جنگ ها مانند جنگ 1973 اعراب و اسرائیل و بحران های مختلف از جمله جنگ غزه به رژیم صهیونیستی انجام داده است.

دولت جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا از ابتدای جنگ غزه نقش اصلی را در تدارک تسلیحاتی اسرائیل ایفا نموده و شریک آن در کشتار مردم غزه به خصوص کودکان و زنان بوده است. برت مک گورگ هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه دولت جو بایدن پیش از این در تداوم سیاست‌های دوگانه واشنگتن و همزمان با پیگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه، اعلام کرد: آمریکا در روزهای آینده تسلیحات و مهمات حیاتی به اسرائیل ارسال می‌کند.این درحالی است که آمریکا همچنین با از سرگیری ارسال بمب‌های ۵۰۰ پوندی (۲۲۷ کیلوگرمی) به اسرائیل که بخشی از کمک‌های نظامی به این رژیم به ارزش ۳.۸ میلیارد دلار می‌باشد، موافقت کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل که پیشتر بار‌ها خواستار تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی به دلیل جنایت‌های نسل کشی این رژیم علیه غیرنظامیان در نوار غزه شده بود، اخیرا در گزارشی اعلام کرد: تداوم عرضه تسلیحات به ارتش اسرائیل نمونه بارز از عدم رعایت کامل معاهده تجارت تسلیحات از سوی دولت‌های عضو این معاهده بوده و نشان می‌دهد که امضا کنندگان معاهده مذکور، هیچ احترامی به اهداف و محتوای این معاهده نمی‌گذارند.این سازمان در گزارش خود، تعدادی از حملات غیرقانونی نظامیان صهیونیست به نوار غزه با استفاده از تسلیحات ساخت آمریکا، از جمله حملات هوایی وحشیانه و بی‌رویه که مشخصا غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد را مستند و اعلام کرد که ارتش اسرائیل با حملات کورکورانه خود جنایات جنگی متعددی در نوار غزه مرتکب شده است.

همچنین پیشتر «پل اوبراین» مدیر اجرایی سازمان عفو بین‌الملل در ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای نسبت به همدستی آمریکا در جنایات جنگی اسرائیل علیه غزه هشدار داده و تاکید کرد: دولت آمریکا گزارش‌ها و شواهد زیادی از کارشناسان سراسر جهان به دست آورده که نشان می‌دهد اسرائیل در جنایات جنگی و کشتار غیرقانونی غیرنظامیان در نوار غزه، از تسلیحات ساخت آمریکا استفاده می‌کند.وی افزود: ادامه انتقال تسلیحات به اسرائیل، ایالات متحده را در نقض قوانین بین‌المللی که اسرائیل با سلاح‌های آمریکا انجام می‌دهد، شریک خواهد کرد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که اسرائیل از تسلیحات ساخت آمریکا در نقض جدی قوانین بین المللی و حقوق بشر استفاده کرده است.

مساله مهم این است که به رغم رقابت بسیار نزدیک کامالا هریس نامزد دموکرات ها با دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در نظر سنجی های انتخاباتی وآگاهی وی از اهمیت آرای رای دهندگان در ایالت هایی مانند ایالت ایلینوی که آرای اعراب و مسلمانان در آن برای به دست آوردن آرای الکترال آن ایالت اهمیت زیادی دارد اما در موضع گیری های انتخاباتی مواضع دو گانه ای اتخاذ کرده است.

کامالا هریس، در همایش ملی حزب دموکرات برای قبول نامزدی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 علی‌رغم اذعان به فجایعی که رژیم صهیونیستی در جنگ غزه به بار آورده است بر حمایت قاطعش از این رژیم تأکید کرد.اکنون نیز هریس در مصاحبه با سی ان ان بر تداوم سیاست تامین تسلیحاتی اسرائیل  دولت بایدن در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا تاکید می کند. این امر از یک سو نشان دهنده میزان نفوذ لابی های صهیونیستی در لایه های مختلف ساختار حکومتی آمریکا و از سوی دیگر حاکی از سر سپردگی مقامات ارشد ایالات متحده به اسرائیل و همراهی با سیاست ها و اهداف آن است.

نویسنده: سید رضا میرطاهر