علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو ایران شامگاه جمعه در دیدار با عون ذیاب عبدالله وزیر منابع آبی کشور عراق، گفت: روابط دوجانبه میان ایران و عراق اکنون در شرایط قابل قبولی قرار دارد، اما باید تلاش کنیم که سطح روابط در آینده از آنچه که اکنون وجود دارد نیز بهتر شود.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، علی‌اکبر محرابیان در دیدار با عون ذیاب عبدالله گفت: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم ایران، ارتقای سطح همکاری با کشورهای همسایه به ویژه کشور عراق است.

محرابیان ضمن تأکید بر ضرورت توسعه روابط دو جانبه، از آمادگی ایران برای اجرای پروژه‌های مشترک آبی با عراق خبر داد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه اعتقاد داریم بحث‌های فنی و حقوقی دو جانبه می‌تواند بسیاری از تنگناهای آبی بین دو کشور را برطرف کند، گفت: مذاکرات خوب ایران و عراق در حوزه منابع آبی نویدبخش آینده خوب برای هر دو کشور در این حوزه است.

وزیر منابع آب عراق نیز ضمن تأکید بر ضرورت ورود به مرحله اجرا در حوزه همکاری‌های آبی دو کشور گفت: ملاقات‌های سازنده‌ای در گذشته با وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران داشته‌ام و امیدوارم این گفتگوهای سازنده که با هدف تأمین مصلحت دو کشور و توسعه روابط فی ما بین برگزار می‌شود، استمرار داشته باشد.

عون ذیاب عبدالله ادامه داد: علاقه‌مند هستیم در تعامل با طرف ایرانی نسبت به اجرای پروژه‌های مشترک آبی بر روی رودخانه‌های مرزی که به تأمین منافع دو کشور منجر خواهد شد، ورود داشته باشیم.

وزیر منابع آبی عراق با تأکید بر ضرورت انجام مطالعاتی مشترک به منظور اتخاذ ساز و کارهایی مشترک برای جلوگیری از پیشروی آب شور در اروندرود ادامه داد: ما باید کمیته‌های مشترکی را تشکیل دهیم تا پیرامون پروژه‌های مشترک قابل اجرا مطالعات و بررسی‌های کافی را انجام دهند تا در جریان تشکیل و پیشبرد این کمیته‌ها به سطحی از تعامل سازنده و مثبت دست پیدا کنیم.125