ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت، جمهوری اسلامی ایران همواره بر حل و فصل موضوع میدان آرش از طریق گفت وگو و براساس مذاکرات پیشین کارشناسان تاکید دارد.

میدان گازی آرش از میدان‌های گازی ایران است که در شمال خلیج فارس و در استان بوشهر (جنوب ایران) قرار دارد که کویت عربستان به آن الدره می گویند.

ذخایر گاز طبیعی این میدان مشترک، 368 میلیارد مترمکعب و ذخیره نفت آن نیز نزدیک به 310 میلیون بشکه برآورد می‌شود.

هر چند مذاکرات ایران و کویت بر سر میدان مشترک نفتی آرش (الدره) از سال ۱۹۶۰ آغاز شده است؛ اما در سال های اخیر مذاکرات دوجانبه ای بین ایران و کویت در خصوص میدان نفتی آرش انجام شده و اخیرا نیز خبرهای متناقضی از اظهار نظر بر سر مالکیت این میدان نفتی به گوش می رسد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، ناصر کنعانی در پاسخ به بیانیه پایانی سفر امیر کویت به بحرین که در آن به موضوع میدان آرش اشاره شده، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حل و فصل موضوع میدان آرش از طریق گفت وگو و براساس مذاکرات پیشین کارشناسان تاکید کرده و بر این باور است توافق درخصوص این موضوع در فضای همکاری و احترام به منافع و مصالح مشترک قابل دسترسی است.

وی افزود: بدون شک طرح ادعاهای یکجانبه در بیانیه های مختلف و رسانه ها نمی تواند گامی به جلو برای حل این پرونده قلمداد شود.

کنعانی ضمن تصریح به اصل حسن همجواری و سیاست تقویت روابط با همسایگان، بار دیگر بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات در فضای دوستانه و کارکردی با هدف رسیدن به یک راه حل مورد توافق تاکید کرد.125