تحلیل:

ایران پرس: کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درراستای هراس از پاسخ ایران به هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی در نامه ای به کنگره اعلام کرد که نیروهای آمریکا در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) همچنان مستقر خواهند ماند.

جو بایدن در این نامه‌ با اشاره به پاسخ موشکی تهران به حملات اسرائیل و حمایت همه جانبه آمریکا ازاین رژیم گفت: "در ماه‌های اخیر، ما وضعیت نظامی ایالات متحده را تغییر داده‌ایم تا حفاظت از نیروهای آمریکایی و افزایش حمایت از دفاع اسرائیل را بهبود بخشیم. این تغییرات شامل تمدید ماموریت گروه ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» همراه با ناوشکن‌های اسکورت و اسکادران هوایی حامل آن شامل جنگنده‌های نسل پنجم اف ۳۵ است."

رئیس جمهور دموکرات آمریکا، در این نامه تصریح نمود: "ما همچنین ناوشکن‌هایی با قابلیت دفاع موشکی بالستیک، زیر دریایی جورجیا با قابلیت پرتاب موشک، کشتی تهام آبی‌خاکی، چندین اسکادران جنگنده و تهاجمی شامل جنگنده‌های نسل چهارم و پنجم مانند اف۲۲، اف ۱۵ و اف ۱۶، همچنین هواپیماهای تهاجمی ای ۱۰ و نیروهای دیگر را در منطقه مستقر کرده‌ایم."

بایدن ادامه داد: "نیروهای ایالات متحده همچنان در منطقه مستقر خواهند ماند تا منافع ملی مهم از جمله حفاظت از افراد و دارایی‌های آمریکا را در برابر حملات جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های همسو با آن و ادامه حمایت از دفاع اسرائیل تامین کنند."

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: "من دستور استقرار سامانه دفاع موشکی ضد بالستیک و پرسنل نظامی ایالات متحده را که قادر به کار با آن هستند، به اسرائیل صادر کردم تا در برابر هرگونه حمله موشکی بالستیک دیگر از آن دفاع کنند."

بایدن اضافه کرد: "دستور تقویت موقعیت نظامی‌ در خاورمیانه را بر اساس مسئولیت‌هایم به عنوان فرمانده کل و مطابق با اختیاراتم صادر کرده‌ام."

تاکید بایدن بر تداوم حضور نظامی ایالات متحده در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) در راستای حفاظت از به اصطلاح منافع واشنگتن در این منطقه حساس که از جمله شامل ناحیه خلیج فارس به عنوان ناحیه ای ژئو استراتژیک است صورت می گیرد. به نظر می رسد یکی از مهمترین اهداف و منافعی که آمریکا برای خود در منطقه تعریف کرده مساله حمایت و حفاظت از اسرائیل به عنوان متحد استراتژیک ایالات متحده است.

پس از جنگ جهانی دوم، اسرائیل بیشترین میزان کمک خارجی آمریکا را به خود اختصاص داده است. گزارش مرکز پژوهشهای کنگره آمریکا حاکی است که کاخ سفید از سال ۱۹۴۸ تا اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی ۳۰۰ میلیارد دلار به این رژیم کمک کرده است، مبلغی که حتی برای ایالت های خودش نیز هزینه نکرده است.

حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی به زمان تأسیس آن در سال ۱۹۴۸ برمی گردد. نکته قابل توجه این است که کمک به اسرائیل در آمریکا یک قانون تلقی می‌شود و این قانون، مقامات اجرایی در آمریکا را موظف می‌کند تا برای حفظ «برتری نظامی کیفی» اسرائیل نسبت به همه کشورهای منطقه، هر اقدامی انجام دهند.

با وقوع جنگ غزه، دولت بایدن سیل تجهیزات نظامی و تسلیحات و انواع مهمات از جمله بمب های هدایت شونده و ضد سنگر را روانه فلسطین اشغالی کرده که مجموع آن تاکنون حدود ۷۰ هزار تُن بوده که نتیجه آن کشتار بیش از ۴۲ هزار نفر و زخمی شدن حدود ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان بی پناه غزه و ویرانی کامل حدود ۷۰ درصد از غزه است.

واشنگتن علاوه بر کمک های سالانه ۳.۸ میلیارد دلاری به اسرائیل بسته کمک 14 میلیارد دلاری به این رژیم را نیز تصویب کرده است. بر اساس یک پژوهش جدید آمریکا از زمان آغاز جنگ غزه دست‌کم ۱۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به اسرائیل کمک نظامی کرده است. این گزارش که قبل از گشودن جبهه دوم اسرائیل علیه حزب‌الله در لبنان، تکمیل شده یکی از نخستین گزارش‌ها از هزینه‌های تخمینی ایالات متحده در جهت حمایت از اسرائیل در درگیری‌های غزه و لبنان است.

پس از گشودن جبهه جنگ جدید توسط اسرائیل در لبنان و نیز پاسخ موشکی ایران در عملیات وعده صادق ۲ به  نقض حاکمیت خود و جنایات رژیم صهیونیستی به خصوص ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، «سیدحسن نصر الله» دبیر کل حزب الله لبنان و سردار «عباس نیلفروشان» مستشار نظامی ارشد ایران در لبنان که موجب هراس شدید صهیونیست ها شده است اکنون دولت بایدن برای به اصطلاح قوت قبل دادن به مقامات ارشد رژیم صهیونیستی ونشان دادن به اصطلاح تعهد خود به امنیت این رژیم نه فقط به تمدید ماموریت یگان های رزمی دریایی و هوایی آمریکا واستقرار تجهیزات و یگان های جدید در منطقه پرداخته بلکه با ارسال یک آتشبار سامانه ضد موشکی تاد به فلسطین اشغالی به گمان خود سطح بازدارندگی رژیم صهیونیستی را افزایش داده است.

با این حال تجربه عملیات وعده صادق ۲ نشان داده که سامانه های ضد موشکی رژیم صهیونیستی از جمله سامانه پیکان که همسان با سامانه تاد است قادر به رهگیری موثر موشک های ایرانی به خصوص موشک هایپر سونیک فتاح نیست.

موضوع دیگری که بایدن به عنوان بهانه تداوم و تقویت حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا مطرح کرده مساله حفاظت از افراد و دارایی‌های آمریکا در برابر حملات جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های همسو با آن است.

سوال اینجاست که آمریکا کدام منافع را برای خود در منطقه تعریف کرده که بر اساس آن انواع اقدامات خلاف قوانین بین المللی را صورت می دهد؟ مصداق بارز این امر اشغال و حضور غیر قانونی نیروهای نظامی آمریکا در چند استان سوریه است که در ابتدا به بهانه مبارزه با داعش در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» آغاز شد و تاکنون در دوره زمامداری «دونالد ترامپ» و جو بایدن نیز تداوم یافته است.

ضمن اینکه تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه در یک سال اخیر در راستای حفاظت از اسرائیل برای ادامه تجاوزگری و جنایات ضد انسانی آن از جمله نسل کشی مردم غزه صورت گرفته و نه فقط کمکی به امنیت منطقه نکرده بلکه صرفا موجب تشویق تل آویو برای آتش افروزی بیشتر در غرب آسیا وگسترش جنگ به لبنان و افزایش حملات به سوریه و تهدید کردن ایران به حمله شده است.

نویسنده: سیدرضا میرطاهر

117