تحلیل؛

ایران پرس: مقامات جمهوری اسلامی ایران، با انتقاد از رویکرد منفعلانه جامعه جهانی علیه جنایات جدید رژیم صهیونیستی علیه مردم لبنان و فلسطین بر لزوم واکنش مناسب کشورهای اسلامی علیه تل آویو تاکید کردند.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در پیامی حملات  روز  جمعه  27 سپتامبر 2024  میلادی رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه در جنوب  بیروت را محکوم کرد و آن را یک جنایت جنگی آشکار و غیرقابل پنهان دانست. پزشکیان، در پی حملات اخیر رژیم صهیونیستی در ضاحیه بیروت، جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین و لبنان را نشانه‌ ای از استیصال جامعه جهانی در متوقف کردن ماشین تروریسم دولتی دانست و از کشورهای جهان و به‌ ویژه کشورهای اسلامی خواست با قاطعیت این جنایت را محکوم کنند.  

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، نیز  در شورای امنیت سازمان ملل  درخصوص «وضعیت در خاورمیانه، از جمله مسئله فلسطین» گفت: نمی‌توان همدستی آمریکا را در جنایت بیروت نادیده گرفت.عراقچی افزود: رژیم اسرائیل از چندین بمب  سنگرشکن  که ایالات متحده به آنها هدیه داده بود، برای حمله به مناطق مسکونی بیروت استفاده کرد. وزیر امور خارجه ایران، درباره جنایات رژیم صهیونیستی در غزه نیزگفت: بیش از حد لازم در مورد وحشت‌ های نسل‌کشی جاری در غزه صحبت شده، اما حتی یک اقدام برای متوقف کردن آن انجام نشده است در عوض به مافیای جنایتکار رژیم اسرائیل پاداش داده می‌شود.

کاظم غریب‌آبادی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران، نیز در نشست سالانه وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی، بر اهمیت اتحاد و همبستگی کشورهای اسلامی در حمایت از حقوق مردم فلسطین تاکید کرد.غریب‌ آبادی  خواستار برگزاری فوری نشست فوق‌العاده سران کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی برای رسیدگی به جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین شد. 

ارتش رژیم صهیونیستی،  در روزهای اخیر حملات گسترده خود به مناطق مختلف جنوب لبنان را آغاز کرده و این روند همچنان ادامه دارد. دیشب (جمعه) و در جدیدترین جنایت رژیم صهیونیستی در لبنان  چندین منطقه مسکونی در ضاحیه جنوب شهر بیروت بمباران شد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت لبنان، در نتیجه حملات گسترده ارتش رژیم جنایتکار صهیونیستی به لبنان، تاکنون بیش از 700 نفر شهید و بیش از دو هزار و 600 نفر نیز زخمی شده‌اند.  

رویکرد دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی با تاکید  بر لزوم همکاری و همبستگی بیشتر  کشورهای اسلامی  برای مقابله با جنایات صهیونیست ها است که در حملات  وحشیانه آنها به فلسطین و لبنان  زنان و کودکان هدف اصلی هستند. سیاست اصولی ایران، همچنین توجه فعالان مدنی و دانشگاهیان حامی فلسطین در سراسر جهان به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان  با حمایت آمریکا و دولت های غربی است.  

مقامات غربی، در هفته های اخیر همواره بدون توجه به نسل کشی رژیم صهیونیستی در فلسطین و بحران آفرینی این رژیم نامشروع  در منطقه به سکوت و همراهی خود با جنایات تل آویو ادامه داده اند و در کنار این رفتار غیرانسانی و غیراخلاقی  رسانه های غربی نیز به شکلی هدفمند و با انتخاب گزینشی اخبار تحولات غزه و لبنان درصدد انحراف افکار عمومی از واقعیات منطقه هستند.  

جمهوری اسلامی ایران، در عرصه تحولات منطقه ای و جهانی با حفظ سیاست های اصولی خود در دفاع از آرمانهای مشروع مردم فلسطین در مجامع بین المللی به روشنگری درمورد  توطئه ها و اهداف شوم رژیم صهیونیستی و متحدان آنها  پرداخته است. این رویکرد مقامات ایرانی، در بیداری افکار عمومی  جهانی درخصوص تحولات لبنان و فلسطین  و رسوا شدن جنایات صهیونیست ها  نقش موثری ایفا کرده است.    

نویسنده: احسان شاه ابراهیم