ایران پرس: نهمین کنفرانس بررسی کنوانسیون منع تسلیحات بیولوژیکی در مقر اروپایی سازمان ملل در شهر ژنو به کار خود پایان داد.

در این کنفرانس شرکت کنندگان بر روی راه‌های تقویت این کنوانسیون به منظور جلوگیری از استفاده از «ویروس‌ها» و «پاتوژن‌ها» به عنوان تسلیحات بیولوژیک توافق کردند که یک کارگروه به بررسی و راستی آزمایی این موضوع در بین کشور‌های عضو بپردازد.

نماینده ژاپن در کنفرانس خلع سلاح گفت: اینکه این بار به اتفاق آراء توانستیم به یک توافق دست پیدا کنیم موضوع بسیار خوبی بود.

مساله مهمی که در این کنفرانس از جانب روسیه اعلام و بر آن تاکید شد این بود که آمریکا و اوکراین به طور مخفیانه در حال همکاری برای ساخت سلاح‌های بیولوژیکی هستند.البته مسکو پیش از این نیز در این باره هشدار داده است.

از دیدگاه مسکو پایان کنفرانس کنوانسیون تسلیحات بیولوژیک در ژنو به معنای توافق درباره همه مسائل مورد اختلاف بخصوص مسائل مربوط به شکایات مکرر روسیه از آمریکا و اوکراین به سبب نقض مکرر این کنوانسیون که امنیت ملی روسیه را تهدید می‌کند، نیست.

«کنستانتین ورونتسوف Konstantin Vorontsov» رئیس هیئت روسیه درکنفرانس کنوانسیون تسلیحات بیولوژیک گفت: متاسفانه برخی اولویت‌های کشور ما و برخی مسائل فوری که در این نشست باید بررسی و حل شوند هنوز حل نشده باقی مانده اند. سوالات ما درباره فعالیت‌های بیولوژیک مختلف شامل فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیک در خاک اوکراین که ناقض این کنوانسیون است، از آن جمله به شمار می‌رود.

«گنادی گاتیلوف Gennady Gatilov» نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در ژنو نیز در این کنفرانس اعلام کرد، واشنگتن و کی یف با انجام فعالیت‌های نظامی و بیولوژیک در خاک اوکراین این کنوانسیون را نقض کرده اند.

وی تاکید کرد، روسیه با هرگونه فعالیت سازمان‌های نظامی خارجی در نزدیک مرز‌های خود که امنیت ملی این کشور را تهدید کند و به عوامل بیماری‌های خطرناک مربوط باشد به شدت مخالف است.

 گاتیلوف گفت: با توجه به همه اسناد و مدارکی که در اختیار داریم می‌توانیم بگوییم سلاح‌های بیولوژیک و موارد وابسته به آن در فاصله بسیار نزدیک به مرز‌های روسیه تولید شده است، به ویژه که آمریکا و متحدان آن در خارج از مرز‌های خود فعالیت‌های نظامی و بیولوژیک انجام داده اند و سازمان‌های نظامی و پیمانکاران آن‌ها در بخش خصوصی در این فعالیت‌ها مشارکت داشته اند.

هشدارهای روسیه درباره تداوم گسترش توانمندی های نظامی بیولوژیک آمریکا و به زبان دیگر تسلیحات بیولوژیک ایالات متحده با توجه به مخاطرات جدی آن برای امنیت منطقه ای و امنیت جهانی صورت گرفته است.

به رغم اینکه آمریکا عضو«کنوانسیون تسلیحات بیولوژیک»است که در سال 1972 تصویب شده و از سال 1975 به اجرا درآمده است ،اما عملا از پیشگامان توسعه انواع مختلف این تسلیحات غیر انسانی محسوب می شود.

 ژنرال «ایگور کریلوف Igor Krylov » فرمانده نیروهای دفاع هسته ای ، شیمیایی و بیولوژیکی نیرو‌های مسلح روسیه دراین باره می گوید: «جان بولتون، مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا، شخصا بر تهیه سندی برای توسعه سلاح بیولوژیک در آمریکا نظارت داشت و معتقد بود توسعه چنین سلاحی می‌تواند پشتوانه خوبی برای سلطه آمریکا بر دنیا به عنوان تنها ابرقدرت جهانی باشد.» 

در طرح‌های بیولوژیکی مرتبط با کشور‌های دیگر، آمریکا بیشتر از طرف‌های غیر نظامی طرف قرارداد با خود استفاده می کند که این کار می‌تواند شک و تردید‌ها در زمینه فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی پنتاگون را تا حد زیادی کاهش دهد.

هم چنین واشنگتن پس از فروپاشی شوروی توجه خاصی به ایجاد آزمایشگاه های تسلیحات بیولوژیک در کشورهایی که پس از فروپاشی شوروی ایجاد شدند داشته است. ضمن اینکه استقرار این آزمایشگاهها به ویژه آن دسته که در کشورهایی مانند اوکراین در همسایگی روسیه قرار گرفته اند در واقع برای ایجاد تهدیدات بیولوژیکی علیه روسیه صورت گرفته است.

نویسنده: سيدرضا مير طاهر

 112

بیشتر بخوانید:

 بررسی هشدار روسیه به توسعه روزافزون توانمندی نظامی بیولوژیکی آمریکا

شکایت رسمی روسیه به سازمان ملل درباره آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین