با وجود تایید شفافیت برگزاری انتخابات اخیر پاکستان ازسوی کمیسیون انتخابات این کشور و هیات اعزامی بازرسان اتحادیه‌اروپا ناظر بر انتخابات سراسری پاکستان، اعتراض احزاب مخالف حزب پیروز به‌روند برگزاری انتخابات همچنان ادامه دارد.

به گزارش روز سه‌شنبه پارس‌تودی به نقل از ایرنا؛ «مریم اورنگزیب» از اعضای ارشد حزب مسلم لیگ نواز در سخنانی گفت که این حزب، چهارشنبه هفدهم مردادماه در اعتراض به نتیجه انتخابات پاکستان و آنچه ادعای بروز تقلب در انتخابات می‌خواند، تجمع اعتراضی روبه‌روی دفتر کمیسیون انتخابات پاکستان در اسلام آباد برگزار می‌کند.

یکی از اعضای حزب جمعیت علمای اسلام شاخه (فضل) نیز امروز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که فردا (چهارشنبه) در اعتراض به نتیجه انتخابات، در تجمع اعتراضی مسیرهای ورودی شهر کراچی را مسدود می‌کند.

ادعای تقلب در انتخابات پاکستان در حالی از سوی احزاب معترض مطرح شده است که «مایکل گیلر» رئیس هیات اعزامی بازرسان اتحادیه اروپا ناظر بر انتخابات سراسری پاکستان، پس از برگزاری انتخابات در این کشور در نشست خبری اعلام کرد نحوه برگزاری انتخابات در این کشور رضایت‌بخش بوده و از نگاه بازرسان، انتخابات به طور شفاف برگزار شد.

وی اضافه کرد: در مجموع، عملکرد کمیته ناظر بر انتخابات پاکستان در مقایسه با سال 2013 بهتر است و بازرسان اعزامی، تعرفه‌های انتخابات را نیز کنترل کردند و در آن، مشکلی مشاهده نشد. با وجود ادعاهای مطرح شده در خصوص تقلب در انتخابات پاکستان، بر اساس نظر تحلیل گران سیاسی، اختلاف قابل توجه و زیاد رای عمران خان با دیگر احزاب، شگفتی ساز شده‌است.

انتخابات سراسری پاکستان در حالی برگزار شد که در تاریخ بیش از 70ساله این کشور، دولت غیر نظامی مسلم لیگ شاخه نواز توانست دوره خود را به طور کامل و بدون مداخله نظامیان به پایان برساند. حزب تحریک انصاف پاکستان (جنبش عدالت) نیز دیروز (دوشنبه) به صورت رسمی «عمران خان» را به عنوان نامزد این حزب برای تصدی پست نخست وزیری دولت آتی این کشور معرفی کرد.

پس از آنکه حزب پیروز انتخابات پاکستان (تحریک انصاف)، «عمران خان» را به عنوان کاندیدای خود برای تصدی پست نخست وزیری دولت آتی معرفی کرد، حزب مسلم لیگ-نواز نیز «شهباز شریف» رییس این حزب را به عنوان کاندیدای خود برای این مسئولیت معرفی کرد.

بر اساس نتایج اعلام شده از سوی منابع رسمی، حزب «تحریک انصاف» به رهبری عمران خان توانست 115 کرسی پارلمان ملی را کسب کند و احزاب «مسلم لیگ شاخه نواز» و «مردم» نیز به ترتیب ۶۳ و ۴۳ کرسی این مجلس را از آن خود کردند.

پیروزی عمران خان در انتخابات اخیر، این اطمینان را به حزب تحریک انصاف پاکستان داده که می‌تواند دولت خود را در ایالت‌های پنجاب و خیبرپختونخواه و همچنین پایتخت پاکستان تشکیل دهد. انتظار می‌رود عمران خان با به دست آوردن 115 کرسی مجمع ملی و جلب حمایت احزاب کوچک‌تر و نامزدهای مستقل به عنوان نخست وزیر آتی پاکستان انتخاب شود.118/120

بیشتر بخوانید:

تمایل پیروز انتخابات پاکستان به‌گسترش روابط با ایران

تحریک انصاف برنده انتخابات سراسری پاکستان / تحلیل

ایران برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پاکستان را تبریک گفت

 حمایت دبیرکل سازمان ملل از برگزاری انتخابات پارلمانی پاکستان