سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکای اروپا در ادامه اقدامات خصمانه خود و با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، تحریم‌های جدیدی را علیه تهران وضع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، انگلیس، فرانسه و آلمان با صدور بیانیه ای اعلام کردند: "ما برای لغو قراردادهای دوجانبه خدمات هوایی با ایران اقدامات فوری انجام خواهیم داد. علاوه بر این، افراد و اشخاص مهم مرتبط با برنامه موشکی ایران و کسانی که در زمینه انتقال آن و سایر تسلیحات به روسیه نقش داشته‌اند، تحریم خواهیم کرد. همچنین برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران ایر کار خواهیم کرد."

در این بیانیه ادعا شده است: "ما از ایران می‌خواهیم فوراً تمام حمایت‌های خود از جنگ روسیه علیه اوکراین را متوقف و توسعه و انتقال موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند."

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه انگلیس نیز امروز (سه‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای از تحریم هفت فرد و نهاد مرتبط با ادعای بی‌اساس ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه در جنگ علیه اوکراین خبر داد.

در این بیانیه‌ که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، آمده است که «حمزه قلندری» معاون بین‌الملل وزارت دفاع، «علی جعفرآبادی» فرمانده فضایی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «سیدمجید موسوی» جانشین فرمانده نیروی هوافضای سپاه به فهرست تحریم‌ها اضافه شده است.

همچنین سازمان منطقه آزاد انزلی، شرکت بهارستان کیش، سعد سازه فراز شریف و چکاد صنعت فراز هم در فهرست تحریم‌های انگلیس قرار گرفته‌اند.

طبق اعلام وزارت امور خارجه انگلیس دارایی های افراد و نهادهای تحریم شده در این کشور مسدود و شرکت ها و شهروندان انگلیسی از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. همچنین اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به انگلیس را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشور ممنوع است.

این ادعا درحالی مطرح می‌شود که مقام‌های ایران و روسیه بارها ادعای همکاری‌ نظامی در ارتباط با جنگ اوکراین را رد و آن را بی‌اساس توصیف کرده‌اند. 

«امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با رد اتهامات «بی اساس و گمراه کننده» آمریکا، انگلیس و فرانسه در خصوص نقش تهران در مناقشه اوکراین، گفت: "ایالات متحده و هم‌پیمانانش نمی‌توانند این واقعیت غیرقابل انکار را کتمان کنند که ارسال سلاح‌های غربی و پیشرفته به‌ ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا، جنگ اوکراین را طولانی کرده و به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب وارد کرده است."

امیر سعید ایروانی تاکید کرد: "ایران بار دیگر بر تعهد خدشه‌ناپذیر خود به رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه تأکید می‌ورزد."

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز گذشته درباره این ادعاها گفت: "ما موضع روشنی در ارتباط با تحولات اوکراین و بحران اوکراین داریم و جای تاسف است که برخی از طرف‌ها که خود بخشی از جنگ و نزاع در بحران اوکراین هستند، با انگیزه‌های سیاسی، اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند. ما در موضوع اوکراین بخشی از جنگ و نزاع نیستیم و و بارها تاکید کرده‌ایم که راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این بحران می‌دانیم."

از طرفی، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) نیز به ادعای روز جمعه رسانه‌های آمریکایی درباره اینکه تهران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد خود را در اختیار مسکو قرار می‌دهد، واکنش نشان داد و تصریح کرد: "ما این گزارش‌ها را دیده‌ایم اما چنین اطلاعاتی همیشه با واقعیت مطابقت ندارد."

117