تحلیل:

ایران پرس: آمریکا ۳.۵ میلیارد دلار برای خرید سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار خواهد داد.

این تسلیحات و تجهیزات نظامی فورا در اختیار این رژیم قرار نخواهد گرفت بلکه این تسلیحات را به تدریج دریافت خواهد کرد.

این پول بخشی از بودجه ۱۴ میلیارد و یکصد میلیون دلاری است که کنگره آمریکا در ماه آوریل برای حمایت از رژیم صهیونیستی به تصویب رسانده بود.

این بودجه حمایت مالی است که براساس آن اسرائیل می‌تواند آن را برای خرید سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته و سایر تجهیزات از آمریکا اختصاص دهد. این بودجه از طریق برنامه تأمین مالی نظامی خارجی به اسرائیل اختصاص یافته است.

این اقدام آمریکا پس از آن صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی به دلیل اقدامات جنایتکارانه خود در منطقه در انتظار پاسخ انتقامی محور مقاومت قرار دارد و واشنگتن می کوشد در راستای پشتیبانی  از اسرائیل ذخایر تسلیحاتی تل آویو را بار دیگر پر کند.

کمک تسلیحاتی جدید آمریکا به رژیم صهیونیستی به ارزش 3.5 میلیارد دلار بار دیگر ماهیت واقعی نگرش و رویکرد دولت «جو بایدن» در قبال این رژیم را به رغم برخی مخالفت ها و اعتراضات به تل آویو از جمله ادعای مخالفت با حمله به رفح و نیز درخواست آتش بس در جنگ غزه را به نمایش می گذارد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پیش از این به منظور ابراز وفاداری و حمایت خود از اسرائیل اعلام کرده بود: "من به عنوان یک حامی قدیمی اسرائیل و تنها رئیس جمهور آمریکا که در زمان جنگ به اسرائیل سفر کرده است، پس از حمله حماس اعلام‌ کردم که تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل قاطع است."

با اینکه اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در غزه به خصوص نسل کشی عامدانه مردم  مظلوم غزه تاکنون موجب شهید شدن حدود 40 هزار نفر به خصوص کودکان و زنان شده است، دولت بایدن در گزارش خود به کنگره آمریکا در مه 2024 درباره نحوه استفاده کشورها از کمک‌های نظامی آمریکا ادعا کرد: "به «شواهد قاطعی» دال بر اینکه تل آویو از تسلیحات آمریکا در نقض قوانین بین المللی استفاده کرده، دست نیافته است."

وزارت خارجه آمریکا در این گزارش که مدت‌ها بود انتظار آن می‌رفت، گفت: "«می‌توان ارزیابی کرد» که تسلیحات تامین شده توسط آمریکا به شکلی استفاده شده که با تعهدات اسرائیل «ناسازگار» است، اما این گزارش در راستای توجیه اقدامات جنایتکارانه اسرائیل می‌گوید که اسرائیل برای نبرد با حماس در غزه با یک «چالش نظامی فوق‌العاده» روبرو بوده است."

این ادعا در حالی مطرح شده که بارها در رسانه های رژیم صهیونیستی و نیز رسانه های آمریکایی و غربی، نصب انواع تسلیحات و مهمات مورد استفاده در جنگ غزه بر هواپیماهای اسرائیلی به منظور انهدام منازل و تاسیسات باریکه غزه یعنی بمب های هدایت شونده و ضد سنگر که مستقیما از سوی آمریکا برای رژیم صهیونیستی ارسال شده به نمایش درآمده است.

ضمن اینکه برخی گزارش های تهیه شده در داخل آمریکا نیز بر این مساله صحه گذاشته است. از جمله یک کارگروه مستقل، متشکل از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا و کارشناسان حقوق بین‌الملل اعلام کردند که مردم غزه توسط مهمات آمریکایی به‌ شهادت رسیده‌اند.

به گفته این کار گروه نزدیک به 35 هزار فلسطینی از جمله ۱۴ هزار کودک جان خود را از دست داده‌اند و خاطرنشان کردند: "بیشتر آن‌ها توسط مهمات آمریکایی کشته شده‌اند."

افزایش کشتار مردم مظلوم غزه با سلاح های آمریکایی در عین حال موجب درخواست های فزاینده برای توقف فروش این تسلیحات به رژیم صهیونیستی شده است.

در این راستا، در ماه مه 2024 میلادی، ۸۸ نماینده دموکرات کنگره آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، خواستار ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به اسرائیل شدند. در نامه نمایندگان کنگره آمریکا خطاب به بایدن، تصریح شده بود: "محدودیت‌هایی که اسرائیل بر سر راه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه ایجاد کرده، منجر به یک فاجعه انسانی بی‌سابقه شده است."

این نمایندگان در نامه خود تاکید کردند: "به اعتقاد آنها، محدودیت‌های رژیم صهیونیستی در ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، قوانین ایالات متحده را نقض می‌کند."

نکته جالب اینکه سناتور «کریس ون هولن» و چند عضو مجلس سنای آمریکا نیز با این ۸۸ نماینده کنگره آمریکا هم عقیده بودند.

ون هولن در این باره گفت: "ما در تلاش هستیم تا زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سیاست‌های خود را برای رسیدگی به نگرانی‌های آمریکا تغییر نداده، دولت آمریکا از ارسال تسلیحات تهاجمی بیشتر به اسرائیل خودداری کند."

پیش از آن ۴۰ نماینده کنگره آمریکا که نام «نانسی پلوسی» رئیس پیشین مجلس نمایندگان هم در میان اسامی آنها دیده می‌شد، در نامه‌ای از بایدن خواسته بودند تا فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی را متوقف کرده و کمک‌های واشنگتن به این رژیم را مشروط کند.

همچنین موضع هوادارانه وزارت خارجه آمریکا از اسرائیل و خودداری از تحریم یکی از یگانهای نظامی ارتش رژیم صهیونیستی موجب شده تا درخواست استعفای «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا از جانب مهمترین نهاد مسلمانان آمریکا موسوم به شورای اسلامی -آ مریکایی مطرح شود.

این شورا با انتقاد از عقب‌نشینی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از طرح‌های تحریم گردان افراطی صهیونیستی «نتزاه یهودا،» خواستار استعفای وزیر خارجه آمریکا شد.

«ادوارد احمد میچل» معاون رئیس شورای روابط اسلامی آمریکا در بیانیه‌ای، گفت: "گردان افراطی صهیونیستی «نتزاه یهودا» به وضوح با استفاده از سلاح‌های آمریکایی مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده است."

معاون رئیس شورای روابط اسلامی - آمریکایی در ادامه با اشاره به عقب‌نشینی بلینکن از طرح‌های تحریم این گردان افراطی صهیونیستی، اظهار کرد:
"وزیر خارجه آمریکا با عقب‌نشینی از این طرح‌ها، آگاهانه قوانین ایالات متحده را نقض کرده است."

اکنون کاملا مشخص شده که ایالات متحده سیاست دوگانه ای در برخورد با اسرائیل دارد. در حالی که شمار قابل توجهی از قانونگذاران کنگره مخالف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی هستند، اما کاخ سفید همچنان بر تسلیح تل آویو تاکید ورزیده و محموله های عظیم حاوی مهمات و بمب های بسیار قدرتمند برای کشتار مردم مظلوم غزه را برای رژیم صهیونیستی ارسال می کند.

در واقع حمایت بی چون و چرای کاخ سفید از تل آویو همواره به مثابه چراغ سبزی به رژیم صهیونیستی برای تداوم اقدامات جنایتکارانه اش به خصوص نسل کشی مردم غزه و استفاده از سلاح گرسنگی و ایجاد قحطی در باریکه غزه بوده است.

نویسنده: سیدرضا میرطاهر

117

بیشتر بخوانید:

آمریکا شریک رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی فلسطینی‌ها