تحلیل؛

ایران پرس: رسانه‌های صهیونیستی از بروز تنش در کابینه رژیم صهیونیستی درباره جنگ غزه خبر دادند.

۷۵ روز از جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه می‌گذرد. صهیونیست‌ها اذعان دارند که در دستیابی به اهداف نظامی شان ناکام بودند. یکی از مهمترین اهداف نظامی تل آویو در این جنگ، آزادی اسرا بود که تاکنون موفق نبودند و به گفته صهیونیست‌ها همچنان ۱۴۵ اسیر صهیونیست در اختیار حماس هستند. «دانیال هانگاری» سخنگوی ارتش این رژیم اعلام کرد که زنده بازگرداندن اُسرا از غزه، هدف اصلی جنگ است.

 نتانیاهو که تحت فشار افکار عمومی داخلی برای آزادی اسرا قرار دارد، در تازه‌ترین اقدام به صورت گزینشی با خانواده شماری از اسرا دیدار کرد که مورد انتقاد قرار گرفت. رسانه‌های داخلی در اسرائیل گزارش داده‌اند گزینش تنها ۱۵ نفر از اعضای خانواده‌های اسرای اسرائیلی در غزه برای دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خشم بستگان اسرای دیگر را به همراه داشته و موج انتقادهای عمومی از او را افزایش داده است. 

 

 

دو موضوع سبب شد کابینه نتانیاهو در میانه جنگ دچار اختلاف داخلی شود. موضوع نخست آزادی اسرا و موضوع دیگر هم تداوم جنگ بدون کسب دستاورد است. شبکه 12 رژیم صهیونیستی شامگاه سه‌شنبه خبر داد که در نشست کابینه رژیم صهیونیستی درباره جنگ غزه تنش شدیدی بین اعضای کابینه ایجاد شده است.بر اساس گزارش این شبکه خبری، عدم تحقق هرگونه دستاورد در جنگ غزه، موضوع اختلاف میان اعضای کابینه وزیران رژیم صهیونیستی بوده است. این شبکه خبری نوشت که در این نشست جدال لفظی میان رئیس ستاد ارتش این رژیم با «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی درباره کنار گذاشته شدن نظامیان صهیونیستی که تخلف مرتکب شده‌اند نیز روی داده است.

در همین حال، روزنامه هاآرتص روز گذشته گزارش داد که نتانیاهو فقط به دنبال ادامه جنگ است؛ هر چند که باعث کاهش محبوبیت وی شود. هاآرتص با اشاره به اینکه تداوم این جنگ، باعث نگرانی اسرائیلیها شده است، تأکید کرد: اسرائیل در حال نزدیک شدن به یک واقعیت خطرناک است. نتانیاهو هم در مرحله آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد؛ خصوصا اگر دستاوردی نیز نداشته باشد.دانی یاتوم رئیس پیشین موساد هم گفت نتانیاهو ضررهای بسیاری به اسرائیل وارد کرده است و با ادامه جنگ، همچنان به این ضررها ادامه می‌دهد.

آویگدور لیبرمن وزیر خارجه و وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی هم ضمن حمله به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم گفت: جنگ، ابزار نتانیاهو برای باقی ماندن در قدرت است. لیبرمن با اشاره به اینکه نتانیاهو از جنگ، استفاده سیاسی می‌کند، گفت: کابینه جنگی [نتانیاهو] متزلزل است و نمی‌داند چه می‌کند. نمی‌شود که جنگ اکتبر ۱۹۷۳، فقط ۱۹ روز طول بکشد، ولی امروز ۷۴ روز همچنان مشغول جنگ باشیم.

نویسنده: سید رضی عمادی

بیشتر بخوانید:

هزاران معترض در تل‌آویو خواستار استعفای نتانیاهو شدند

پیامهای تشکیل کابینه اضطراری در اراضی اشغالی

استعفای رئیس دفتر وزیر امور خارجه اسرائیل

تظاهرات مقابل کنست/ معترضان خواستار عزل نتانیاهو شدند