تحلیل:

ایران پرس: تداوم جنگ افروزی رژیم صهیونیستی، منجر به تشدید بحران اقتصادی در سرزمین های اشغالی شده و مقامات صهیونیست به ناتوانی برای مقابله با این وضعیت اعتراف می کنند.

«یائیر لاپید» رهبر مخالفان «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در انتقاد از وضعیت اقتصادی در سرزمین های اشغالی و عملکرد نتانیاهو گفت: "اسرائیل به دلیل سوء مدیریت در گل و لای و باتلاق اقتصادی فرو رفته است." 

اظهارات «یائیر لاپید» رهبر مخالفان کابینه کنونی رژیم صهیونیستی، پیامد تشدید بحران اقتصادی فراگیر در سرزمین های اشغالی است که با تداوم جنگ غزه ادامه دارد.

روزنامه صهیونیستی «کالکالیست»، نیز در گزارشی با اشاره به مشکلات اقتصادی در سرزمین های اشغالی به علت جنگ علیه غزه و لبنان نوشت: "ارتش هزینه جنگ را  بیش از ۴۰ میلیارد دلار تخمین زده است."

پیش از این روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گزارش داده بود: "با گسترش جنگ و افزایش هزینه‌های عملیات نظامی، به ویژه پس از بسته شدن درهای ده‌ها هزار شرکت صهیونیستی، اقتصاد این رژیم در خطر شدید قرار گرفته است."

در ادامه این گزارش آمده است: "تضعیف اقتصاد اسرائیل با تداوم محاصره یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی و گسترش دایره آتش حزب‌الله به سمت پایگاه‌ها و مقرهای ارتش (رژیم) اسرائیل در شمال و سمت عمق سرزمین های اشغالی فلسطین و زدن ضربات دقیق و مستقیم که در دفاع از لبنان و مردم آن و حمایت از غزه و حمایت از مقاومت انجام می شود، ‌ شدت یافته است."

رسانه‌های رژیم صهیونیستی، نیز با انتشار گزارش هایی مقامات تل آویو را متهم می کنند که حقایق جنگ غزه و پیامدهای اقتصادی آن را مخفی کرده اند و بازگو نمی کنند. در این گزارش ها همچنین آمده است که درمورد  خسارت ها و آسیب های جنگ در شمال فلسطین اشغالی  مقامات رژیم صهیونیستی پنهانکاری و سکوت کرده اند. 

اختلافات نتانیاهو در کابینه با صهیونیست های افراطی، نیز تشدید شده است. منابع  خبری رژیم صهیونیستی از پیوستن «گدعون ساعر» به کابینه نتانیاهو خبر داده و گزارش دادند: "ساعر فعلا به کابینه امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی می‌پیوندد و احتمالاً بعداً به عنوان وزیر جنگ منصوب می شود."

نخست وزیر رژیم صهیونیستی، پس از آغاز عملیات گروههای مبارز فلسطینی «طوفان الاقصی» مدعی بود که با تداوم جنگ غزه حماس از این منطقه بیرون خواهد رفت و نظامیان اشغالگر صهیونیست نیز به حضور خود ادامه می دهند، اما تحولات جدید در فلسطین و لبنان آشکار کرد که رژیم صهیونیستی مقابل حملات گروههای مبارز فلسطینی و دیگر گروههای مقاومت در لبنان، عراق و یمن بشدت آسیب پذیر است و بیشترین اثر جنگ طلبی صهیونیست ها  بحرانی تر شدن وضعیت اقتصادی در سرزمین های اشغالی بوده است.

توهم مقامات صهیونیست، برای گسترش جبهه جنگ با لبنان نیز موضوعی بوده که با مخالفت هایی در تل آویو مواجه شده و مخالفان نتانیاهو به پیامدهای جنگ افروزی در غزه و لبنان هشدار داده اند. هشدار لاپید به کابینه نتانیاهو نشاندهنده عمق اختلافات و تشدید آن بین صهیونیست ها است. 

تداوم جنگ در غزه و احتمال بحران آفرینی رژیم صهیونیستی برای لشگر کشی به جنوب لبنان، موجب پیامدهای جدی برای اقتصاد بحران زده در سرزمین های اشغالی خواهد بود. بسیاری از کسب و کارها و فعالیت های تجاری در سرزمین های اشغالی متوقف شده است و سرمایه گذاران غربی از جمله شرکت های آمریکایی نیز تمایلی برای سرمایه گذاری در این منطقه ندارند. 

تداوم جنگ افروزی رژیم صهیونیستی، سرزمین های اشغالی را به بحرانی ترین شرایط از نظر اقتصادی خواهد رساند و زمینه برای فروپاشی اقتصادی و سیاسی در تل آویو آماده می شود، هرچند مقامات صهیونیست نیز در روزهای اخیر بارها به این موضوع اعتراف کرده اند که برای بقای خود می جنگند. 

نویسنده: احسان شاه ابراهیم

117