تحلیل:

ایران پرس: 20 روز دیگر تا «روز انتخابات» ریاست جمهوری 2024 آمریکا باقی مانده است.

در این 20 روز، نامزدهای دو حزب اصلی آمریکا به هر دری می زنند تا رای بیشتری را به صندوق های خود بیفزایند. با توجه به رقابت بسیار نزدیک «کامالا هریس» نامزد دموکرات ها با «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان، گفته می شود انتخابات 2024 یکی از نزدیک ترین رقابت های انتخاباتی در آمریکا از دهه 1960 به بعد است.

با این حال، نتایج نظرسنجی ها یا حتی، میانگین نظرسنجی ها نمی توانند پیروز رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 20 روز مانده به «روز انتخابات» را مشخص کنند، زیرا در حقیقت رقابت اصلی میان هریس و ترامپ در 7 ایالت موسوم به «صحنه نبرد» جریان دارد و آرای شهروندان این 7 ایالت بویژه ایالت بسیار سرنوشت ساز پنسیلوانیا تعیین کننده ساکن بعدی کاخ سفید خواهد بود.

در این 7 ایالت نیز فاصله میان معاون رییس جمهوری کنونی و رئیس جمهوری پیشین آمریکا به قدری به هم نزدیک است که چند هزار برگه رای می تواند سرنوشت انتخابات را تغییر دهد.

از این رو، در روزهای اخیر، بیشترین تمرکز کمپین های انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا بوده است که با 19 رای الکترال، بالاترین سهم را در بین «ایالت های صحنه نبرد» دارد. هریس در یکی از سخنرانی های انتخاباتی خود در این ایالت وعده داده است در صورت پیروزی، مشاغل بیشتری را برای مردان سیاهپوست ایجاد خواهد کرد.

در مقابل نیز ترامپ وعده داده است با کاهش مالیات ها، زمینه ایجاد فرصت های شغلی بیشتری را فراهم کند. در حال حاضر برای چند میلیون رای دهنده مردد آمریکایی که هنوز تصمیم نگرفته اند به کدام نامزد و کدام حزب رای دهند، موضوعاتی همچون معیشت، تورم و اشتغال از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این افراد برخلاف حامیان متعصب حزبی، اغلب بر اساس برنامه های ارائه شده از سوی نامزدها تصمیم می گیرند و تصمیم نهایی آنان نیز به روزهای پایانی منتهی به «روز انتخابات» موکول می شود. از آنجا که پیش بینی می شود رقابت بین هریس و ترامپ بسیار نزدیک باشد، حتی چند هزار رای از آرای مرددین در «ایالت های صحنه نبرد» به پیروزی یکی و شکست دیگری بیانجامد.

با این حال، به نظر می رسد هنوز کامالا هریس موفق نشده است خود را از برخی از ناکامی های اقتصادی دولت کنونی که در آن سمت معاونت ریاست جمهوری را برعهده دارد، جدا نماید. با این که تورم در ماه های اخیر در آمریکا کاهش یافته و نشانه هایی از رونق در بازار کار دیده می شود، اما هنوز میلیون ها آمریکایی، بویژه اقشار ضعیف و آسیب پدذیر جامعه با پیامدهای اقتصادی ناشی از دوران قرنطینه کووید- 19 و جنگ اوکراین دست به گریبان هستند و اغلب، دولت کنونی یعنی دولت بایدن/هریس را مسوول وضعیت نامناسب معیشتی خود می دانند.

البته برخی اظهارات ترامپ نیز موجب شده است تا تردیدها میان رای دهندگان مردد به این نامزد جنجالی حزب جمهوریخواه افزایش یابد، از جمله تهدیداتی که وی علیه مهاجران یا منتقدین سیاسی خود بر زبان رانده است.

به هر حال، این نارضایتی ها از دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری 2024 موجب شده است سرنوشت این انتخابات بیش از پیش در هاله ای از ابهام باقی بماند و بر شدت اقدامات تخریبی نامزدها و حامیانشان علیه یکدیگر بیفزاید تا جایی که رقابت های کنونی به جنگی تمام عیار بر سر تصاحب کرسی ریاست جمهوری ایالت متحده آمریکا بدل شود.

نویسنده: امیرعلی ابوالفتح

117

بیشتر بخوانید:

در نخستین مناظره هریس و ترامپ چه گذشت؟