تهران-ایران پرس: در نشست خبری امروز سخنگوی دولت که با حضور وزیر نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد اقدامات دولت سیزدهم در این دو حوزه تبیین شد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، سخنگوی دولت، علی بهادری جهرمی در ابتدای این نشست مشترک گفت: نگاه دولت در توسعه و رشد و تحول آفرینی اقتصادی در حوزه سرمایه‌گذاری مبتنی بر نگاه حمایتی از محیط زیست بوده است و علی رغم اینکه در بسیاری از ادوار شاهد توقف هایی در حوزه توسعه بودیم، اما در طول سه سال مدیریت دولت سیزدهم، توسعه زیست پایه بودن در اولویت بود و در عین حفاظت از منابع زیست محیطی، توسعه شکل گرفت.

وی تصریح کرد: وزارت نفت در این مدت ایده های جدیدی ارایه داد و به واسطه این ایده مشکلات متعددی که داشتیم برطرف شد. وزارت نفت علاوه بر حوزه های اختصاصی مربوطه در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی نیز فعال بوده است‌.

علی بهادری جهرمی گفت: در جمع‌آوری گازهای فلر و از بین بردن آثار آن که نتیجه آن کاهش آلودگی محیط زیست بود، این وزارت خانه نوآور بود. در حوزه حمایت از جوانان نخبه، وزارت نفت رتبه‌های برتر را کسب کرده است، فاز ۱۱ پارس جنوبی که معطل شرق و غرب مانده بود که در دولت سیزدهم فعال شد.

سخنگوی دولت بیان کرد: همکاری و تعامل فرابخشی وزارت نفت، با سایر بخش‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در فصل اوج مصرف برق هستیم و نمای بیرونی این است که شاید فقط وزارت نیرو محور اصلی این موضوع است، اما همکاری فرابخشی در تغییر ساعت کاری و تامین سوخت نیروگاه‌ها نیازمند همراهی بخش‌های مختلف از جمله وزارت نفت است.

وی یادآور شد که  یکی از یادگارهای شهید رئیسی کالابرگ‌هایی برای تامین معیشت مردم در دهک‌های پایین بود که در قوانین بودجه آن پیش‌بینی نشده بود و برای تامین منابع وزارت نفت پیشرو بود.

 

10 میلیون تن به ظرفیت تولیدات پتروشیمی اضافه شد

 

جواد اوجی در این نشست خبری مطرح کرد: بیش از ۱۵۵ پروژه نیمه تمام به ارزش ۳۴ میلیاردر دلار با استفاده از توان داخلی به بهره‌برداری رسید و پروژه‌هایی تکمیل شد که بیش از ۱۰ سال پیشرفت لاک‌پشتی داشتند و بلاتکلیف بود. ارزآوری برای کشور در دولت سیزدهم انجام شد که مغفول مانده بود.

وی افزود: جمع‌آوری گازهای مشعل، توسعه میادین مشترک نفتی، ذخیره سازی گاز که در دولت قبل مورد بی‌توجهی بود، در دستور کار قرار گرفت. 

وزیر نفت تصریح کرد: توان تولید نفت افزایش یافته و همچنین۵۳ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور اضافه شد و ظرفیت پالایشگاه نفت و گاز افزایش یافت. فاز دوم پالایشگاه آبادان اجرایی شد و خام‌فروشی کاهش یافت. 

جواد اوجی ادامه داد: ۱۰ میلیون تن به ظرفیت تولیدات پتروشیمی اضافه شد. ظرفیت تولیدات پتروشیمی از ۹۰ میلیون تن در سال به ۱۰۰ میلیون تن در انتهای امسال خواهد رسید. 

وی یادآور شد که سالانه در دولت سیزدهم ۳۰ میلیون مترمکعب گازهای مشعل جمع‌آوری شد. این گازها سمی اما غنی هستند که فرآوری و به ارزش افزوده تبدیل شده و از سرمایه ملی حفاظت و از آلودگی جلوگیری می‌شود که رکورد بی‌سابقه است.

وزیر نفت تصریح کرد: فاز دوم پالایشگاه آبادان در دولت شهید رئیسی به بهره برداری رسید و ظرفیت پالایش نفت و گاز ما اضافه شد. 

جواد اوجی در پاسخ به ایران پرس گفت: باید اعلام کنم که هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاید نمی‌تواند مانع صادرات و تولید نفت جمهوری اسلامی ایران شود.

وی عنوان کرد: ما در طی این سه سال فقط در حوزه توسعه میادین مشترک و مستقل ۲۳ میلیارد دلار قرارداد امضاء کردیم که دو برابر قرارداد‌هایی است که در دهه ۹۰ منعقد شده است.

وزیر نفت افزود: ما به وضعیت قبل از تحریم‌های ظالمانه نزدیک شده‌ایم و هیچ مشکلی در وصول مطالباتمان نداریم، امروز صادرات نفت ما نسبت به شروع دولت مردمی ۳ برابر شده و وصول درآمد‌های ارزی نیز افزایش یافته است.

 

روند تغییرات در سازمان محیط زیست


در ادامه علی سلاجقه، رییس سازمان محیط زیست گفت: مبتنی بر برنامه تحولی دولت انقلابی، سازمان محیط زیست تغییر دیدگاهی انجام داد و تحول بر مبنای آن انجام شد که تقابل بین محیط زیست و توسعه رفع شد.کارهای بسیاری عمیقی در زمینه محیط زیست انجام شد و لوایح جامعی آماده شد. در موضوعات کاربردی، مردمی‌سازی در دستور کار و استفاده از مردم در حوزه محیط‌بانی مورد توجه قرار گرفت.

 وی افزود: سیاست اصلی ما در زمینه پسماند تفکیک از مبدا است که نیاز به فرهنگ سازی دارد؛ در این زمینه بیش از ٢ هزار خانه محیط زیست که محل مناسبی برای ارتقا فرهنگ در این زمینه است، افتتاح شده و کارها در حال انجام است.

رییس سازمان محیط زیست اظهار داشت: گردو غبار پدیده نوظهوری بود که ایران، منطقه و دنیا را تحت تاثیر قرار داد و تلاش کردیم به ریل‌گذاری و زبان مشترک مفاهمه با کشورهای منطقه دست پیدا کنیم.

علی سلاجقه تصریح کرد: زباله سوزها یکی از مشکلات آلودگی هوا هستند به ویژه در حاشیه و جنوب غرب تهران که آلودگی هوا را به شدت افزایش می دهند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط‌ زیست پایش های شبانه دارد و برای مراکزی که تمکین نمی کردند پرونده قضایی تشکیل شد، خوشبختانه قوه قضائیه و شهرداری تهران در این زمینه همکاری خوبی دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره پتروشیمی میانکاله گفت: از دید ما دیگر پروژه ای با عنوان پتروشیمی میانکاله وجود ندارد و الان هیچ ساخت و سازی در منطقه انجام نمی شود.

علی سلاجقه بیان کرد: در دولت سیزدهم پروژه های سخت افزاری دریاچه ارومیه به پایان رسید و پروژه های نرم افزاری با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی آغاز شد. 

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات در روند آبرسانی به دریاچه ارومیه ، گرفتن آب در مسیر است البته اینها کشاورزان بومی منطقه نیستند بلکه خوش نشینانی هستند که در آنجا زندگی می کنند که با همکاری وزارت جهاد در حال ساماندهی آنها هستیم. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با بارندگی های اخیر و رایزنی هایی که با افغانستان داشتیم اکنون ۴۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است و اکنون در شرایط مناسبی قرار دارد.

116

بیشتر بخوانید:

تشریح اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سلامت و رفاه در نشست خبری سخنگوی دولت