سارایوو- ایران پرس: ابوذر ابراهیمی ترکمان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه دوم آبان طی مراسمی استوارنامه خود را به ژلیکو کومشیچ رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین تقدیم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، ابراهیمی ترکمان ضمن ابلاغ سلام گرم و صمیمانه سید ابراهیم رئیسی به دولت و ملت بوسنی و هرزگوین گفت: از بدو استقلال بوسنی و هرزگوین روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین در شرایط خوبی قرار داشته و دو کشور از احترام و اعتماد متقابل به یکدیگر برخوردار بوده‌اند.

ابراهیمی ترکمان گفت نه تنها قرابت های فرهنگی و ریشه های مشترک تاریخی موجبات نزدیکی دو ملت و دو دولت را فراهم آورده، بلکه جمهوری اسلامی ایران با نگاهی ویژه به منطقه بالکان اهمیت منحصر به فردی برای بوسنی و هرزگوین قائل شده و در تعامل با این کشور، در جهت تحقق اراده دولت و ملت بوسنی و هرزگوین کوشش خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که در دوره پیش رو، شاهد رشد سریع روابط دو جانبه در زمینه های مورد علاقه دو طرف و افزایش همکاری های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور در یک بستر مناسب باشیم.

ژلیکو کومشیچ رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین ضمن تبریک انتصاب سفیر کشورمان گفت: ایران کشوری با تمدن و فرهنگ دیرینه است و من شخصا علاقه خاصی به جمهوری اسلامی ایران دارم و مطمئن هستم که مردم بوسنی و هرزگوین نیز با من هم عقیده هستند و از گسترش روابط بین دو کشور در تمام حوزه ها حمایت خواهم کرد.

کومیشیچ با قدردانی از کمک های جمهوری اسلامی ایران در دوران جنگ بوسنی و هرزگوین گفت: ایران در مقطعی در کنار ملت بوسنی بوده است که هیچ کشوری حاضر به کمک نبوده و در قبال کمک های انجام شده انتظاری از دولت و ملت بوسنی نداشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری بزرگ و مهم بوده و روابط دو کشور همیشه در سطح خوبی قرار داشته و دولت بوسنی و هرزگوین از توسعه مناسبات همه جانبه با ایران استقبال می‌کند.

/ 114