تهران- ایران پرس: «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان ظهر امروز (دوشنبه) با حضور در معاونت برون مرزی صدا و سیما از خبرگزاری ایران پرس بازدید و با مدیران این مجموعه به بحث و تبادل نظر پرداخت.

بازدید سخنگوی شورای نگهبان از خبرگزاری ایران پرس

«هادی طحان نظیف» در حاشیه این بازدید در گفت وگو با خبرنگار ایران پرس در خصوص ایجاد زیرساخت ها برای دسترسی آسان به شعب اخذ رای و ارتباط خوب سامانه های الکترونیکی جهت معطل نشدن مردم در روند انتخابات اظهار داشت: نمایندگان شورای نگهبان و وزارت کشور با برگزاری نشست هایی بررسی ایجاد این زیرساختها در چارچوب فنی، حقوقی و امنیتی را در دستور کار دارند که نتیجه نهایی این جلسات اطلاع رسانی خواهد شد.

 


طحان نظیف تصریح کرد: برگزاری انتخابات الکترونیک و سایر موضوعات اجرایی بر عهده وزارت کشور است و شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات فعالیت می کند.
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص نهادهای همانند شورای نگهبان که وظیفه نظارت بر انتخابات و صیانت از قانون اساسی در سایر کشورها را دارند، توضیح داد: در کشورهای مختلف به شیوه‌های مختلف صیانت از قانون اساسی و برگزاری انتخابات انجام می شود که این وظیفه ممکن است بر عهده قوه مقننه یا قوه قضاییه یا کمیسیونی از قوای مختلف یا نهاد صیانت کننده از قانون اساسی باشد.


شورای نگهبان نهاد پاسدار قانون اساسی است
طحان نظیف با تاکید بر اینکه شورای نگهبان نهاد پاسدار قانون اساسی است، گفت: نهاد ناظر قانون اساسی و انتخابات باید بر مبنای قانون و با سازگارهای دقیق و شفاف باشد و به هیچ گروه سیاسی و تشکلی وابسته نباشد و از استقلال برخوردار باشد.
وی همچنین درباره برنامه ها و تمهیدات شورای نگهبان برای برگزاری سالم انتخابات و مشارکت حداکثری مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری انتخابات بر مدار قانون و شرایطی که در قانون توصیف شده است انجام خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: تلاش تمام ارگان ها این است که تمهیدات لازم برای سهولت در انتخابات ایجاد و امکاناتی فراهم شود که در اقصی نقاط کشور انتخاباتی سالم، امن، رقابتی و پرشور داشته باشیم و اگر آسیب‌هایی به لحاظ اجرایی در انتخابات قبلی وجود داشته از هم اکنون تمهیدات لازم فراهم شود.
طحان نظیف افزود: از سازمانهای انتظامی، امنیتی، قوه قضاییه و هر نهادی که به نحوی در انتخابات وظیفه‌ای بر عهده دارد برای ایجاد فضایی آرام و سالم در انتخابات دعوت شده است.


روند قانون اصلاح انتخابات در مجلس شورای اسلامی
وی درباره روند قانون اصلاح انتخابات در مجلس شورای اسلامی و نظارت شورای نگهبان بر آن گفت: به روزرسانی قانون و پیش بینی فرآیند پیش ثبت نام و منطقی تر کردن مهلتها و زمان‌بندی بررسی صلاحیت ها از ویژگی های مهم مصوبه در حال بررسی در مجلس است.
هادی طحان نظیف با اشاره به روزرسانی احکام مربوط به تبلیغات، تخلفات و جرایم انتخاباتی ابراز امیدواری کرد: انتخابات پیش رو با قوانین جدید برگزار شود.
وی درخصوص برنامه ریزی این شورا برای جذب مشارکت حداکثری مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در مصوبه در حال بررسی مجلس تسهیلات بیشتری را برای احراز هویت ساده‌تر و پیش گیری از تجمع شعب و صندوق های رای در دستور کار قرار گرفته است.
نقش بی‌بدیل و بی‌سابقه‌ مردم در نظام سیاسی کشور


سخنگوی شورای نگهبان در پایان با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی تقریبا هر سال در کشور انتخابات برگزار شده است، گفت: نظام سیاسی کشور نقش بی‌بدیل و بی‌سابقه‌ای برای مردم محیا کرده است.
طحان نظیف تاکید کرد: رای مردم همه جا موثر است، انتخاب ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس، شورای شهرها و روستاها در اقصی نقاط کشور، حتی انتخاب اعضای مجلس خبرگان رهبری که رهبر را انتخاب می کنند در اختیار مردم است.
وی بیان کرد: برخی جریانات تلاش دارند چهره دیگری از نظام جمهوری اسلامی ایران به جهانیان نشان دهند، ولی واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران نسبت به مردم سالاری کارنامه درخشانی دارد.