تحلیل؛

ایران پرس: سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات اسلام آباد با تهران، امضای برنامه پنج ساله همکاری های تجاری دو طرف را در سال 2023 گام مهمی در رسیدن حجم مناسبات پاکستان و ایران تا سطح پنج میلیارد دلار درسال دانست.

خانم «ممتاز زهرا بلوچ» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در بخشی از آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران در سال ۲۰۲۳ با اشاره به نقش امضای توافق دوجانبه برای افزایش همکاری های اقتصادی اسلام آباد و تهران، پیش بینی کرد که با پیگیری مسئولان و تلاش تجار و سرمایه گذاران دوطرف؛ حجم مبادلات دوکشور درآینده نزدیک به ۵ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

روابط ایران و پاکستان که عمری به درازای تاریخ استقلال پاکستان دارد، در سال های اخیر در بخش های مختلف همواره رو به رشد بوده است. پاکستان به ‌عنوان یکی از کشورهای همسایه ایران، با بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز خشکی پس از عراق دارای طولانی‌ترین مرز مشترک با ایران است. با این همه، حجم مبادلات تجاری دو کشور هیچگاه در سطح مطلوب و مورد انتظار مسئولان دو طرف نبوده و معمولا" در سطح یک میلیارد دلار در سال قرار داشته است. به نظر می رسد مشابهت محصولات و کالاهای صادراتی دو کشور به ویژه در بخش محصولات کشاورزی و صنایع از دلایل کم رونقی مبادلات دو طرف می دانند. 

با این حال ارزش مبادلات دو کشور در یکسال گذشته به دلیل تلاش های مسئولان دو کشور برای نخستین بار از دو میلیارد دلار در سال گذشت و پیش بینی می‌شود با عزم مقام‌های دو کشور برای افزایش همکاری‌های تجاری به ویژه کمک به تسهیل و روان‌سازی تجارت مرزی در آینده نزدیک، سطح تجارت دو جانبه به رقم مورد انتظار مسئولان دو کشور یعنی به پنج میلیارد دلار در سال افزایش یابد.

در همین ارتباط حسن نوریان سرکنسول ایران در کراچی مرکز ایالت سند پاکستان گفت: پتانسیل های رشد تجارت بین دو کشور وجود دارد و برای گسترش این مناسبات باید برای از بین بردن موانعی مانند کانال های بانکی، موانع گمرکی، فقدان شناخت تجار دو کشور بیشتر تلاش شود تا گسترش مناسبات دو جانبه تسهیل شود.

حسن نوریان گفت: ادامه دیدارها و رایزنی های مسئولان دو کشور و پیگیری توافقات صورت گرفته مهمترین عامل افزایش حجم مبادلات دو کشور است.

در چنین شرایطی دیدارهای متنوع و فراوان مسئولان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۳ از جمله دیدار سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر وقت پاکستان (شهباز شریف) در نقطه مرزی، سفر فرمانده نیروی دریایی ارتش به اسلام‌آباد و سفر فرمانده ارتش پاکستان به ایران، نقش مهمی در گسترش مناسبات فیمابین داشته است.

البته توسعه ارتباطات مردمی هم یکی دیگر از عوامل شکوفایی روابط کشورها بویژه کشورهای همسایه همچون ایران و پاکستان برای رسیدن به اهداف مشترک است و در این راستا جایگاه رسانه‌های دو کشور مهم ارزیابی می‌شود. به همین دلیل دو کشور در سالی که گذشت اقدام‌های موثری را با هدف انعکاس جاذبه‌ها، توانمندی‌ها و تصویر واقعی خود به مردمان یکدیگر با اعزام هیات های علمی، فرهنگی و مذهبی انجام دادند.

با این همه پاکستان به ‌عنوان همسایه شرقی جمهوری اسلامی ایران، هنوز برای بسیاری از فعالان اقتصادی و تاجران ایرانی به خوبی مورد شناسایی قرار نگرفته است در حالی که بازاریابی و صادرات کالا به این کشور ۲۴۰ میلیون نفری ظرفیتی فراوان دارد. به همین دلیل آشنایی فعالان اقتصادی و تاجران ایران و پاکستان از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متقابل در کنار بهره‌گیری از دیپلماسی منطقه‌ای و اقتصادی‌، آثار فراوانی برای دو کشور به ارمغان خواهد آورد.

در این بین آنچه بیشتر تاثیر گذار است، اراده اسلام اباد برای اجرایی کردن توافق های صورت گرفته با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در خصوص طرح انتقال گاز ایران به آن کشور است و از این رو انتظار می رود مقامات دولت فدرال پاکستان برای تسریع در اجرایی شدن بسیاری از توافق های دو جانبه ، خود را از فشارهای طرف خارجی رها کنند تا خواسته های دو ملت برآورده شود.

نویسنده: محمدی

112

بیشتر بخوانید:

توافق پاکستان و ایران برای افزایش رایزنی‌های اقتصادی