ایران و عربستان، سرانجام برای بازگشت ایرانی‌ها به عمره به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، وزیر امور خارجه ایران که هم‌اکنون در پکن به سرمی‌برد، درحالی از توافق و امضاء بیانیه‌ای مشترک با «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان و حضور دوباره ایرانی‌ها در مراسم دینی عمره خبر داد که غبیت ایران در عمره وارد هشتمین سال شده است.

سفر عمره‌گزاران ایرانی به عربستان از سال ۱۳۹۴ پس از ماجرای تعرض در فرودگاه جده، از سوی ایران متوقف شد، ‌ اما این رویه از سال ۱۳۹۵ با قطع روابط سیاسی دو کشور و تعطیل شدن سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها در ایران و عربستان، ادامه پیدا کرد.

ایران برای ازسرگیری عمره، سه شرط گذاشته بود که از جمله آن‌ها، اشد مجازات و محکومیت سنگین برای ماموران خاطی فرودگاه جده بود. پس از آن‌که نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اعلام کرد این حکم در عربستان اجرا شده است، مقامات حج دو کشور مذاکره برای سرگیری عمره را آغاز کردند، گرچه بازگشت زائران ایرانی به عمره، به بازگشایی کنسولگری ایران در عربستان منوط شد.

سازمان حج و زیارت درباره پافشاری برای اجرای این شرط بارها توضیح داده بود که «با توجه به طولانی بودن مدت عمره و به تجربه گذشته و مشکلاتی که معمولا زائران با آن مواجه هستند، دشوار است زائران بدون حمایت کنسولی به عربستان اعزام شوند و وضعیت عمره قابل قیاس با حج تمتع نیست.»

اکنون پس از امضاء بیانیه مشترکی بین ایران و عربستان، حسین امیرعبداللهیان ـ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبرداد که در مورد حضور مجدد شهروندان ایرانی در حج عمره با عربستان توافق کرده است.

113

بیشتر بخوانید:

طرح جدید ریاض درباره صدور روادید حج و عمره

شرط جدید عربستان برای عمره گزاران در حرمین شریفین

 از سرگیری حج عمره؛ منوط به پذیرش شروط ایران از سوی عربستان