ایران‌پرس: جنگ اوکراین بیستمین ماه خود را هم پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرگزاری ایران‌پرس، جنگی که هر روز و هر ماه ابعاد جدیدی یافت و خرابی، غم و اندوه به‌بار آورد.

اگرچه همه مُتفق‌قولند جنگ، گزینه نهایی حل مساله اوکراین نیست اما آمریکا با همراهی اروپایی‌ها و ناتو همچنان سلاح برای اوکراین ارسال می‌کند.

درسایه ارسال سلاح‌های سبک و سنگین به اوکراین آنچه با قطعیت قابل پیش‌بینی بوده، تداوم تخریب و کشته‌شدن مردم بی‌گناه است.   

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش اوت 2023 خود اعلام کرد: «با شروع جنگ اوکراین در فوریه 2022 تاکنون بیش از 9 هزار غیرنظامی اوکراینی کشته و 17 هزار نفر هم زخمی شده‌اند.» 

آمریکا علاوه بر ارسال مستقیم سلاح به اوکراین، به بهانه تهدید روسیه، انواع سلاح‌های خود را به اروپایی‌ها هم می‌فروشد.

کاهش سلاح‌های اروپایی با شروع جنگ اوکراین، سبب شده است تا اروپایی‌ها سفارش خرید سلاح به آمریکایی‌ها دهند و این، نوعی درآمدزایی از قِبَل جنگ اوکراین برای آمریکاست.

با شروع جنگ اوکراین، کشورهای اروپایی عضو ناتو ضمن افزایش بودجه نظامی خود، قراردادهای تسلیحاتی هم با آمریکا منعقد می‌کنند و شرکت‌های نظامی آمریکایی درحال کسب سودهای میلیارد دلاری هستند.    

آمریکا اخیرا اعلام کرد، حدود 100 فروند بالگرد تهاجمی آپاچی به لهستان می‌فرشد. ارزش این توافق 12 میلیارد دلار اعلام شده است که به جیب شرکت آمریکایی بوئینگ واریز می‌شود. 

علاوه بر این، دولت آلمان ضمن اختصاص بودجه 100 میلیارد یورویی برای نوسازی ارتش خود و خرید تجهیزات نظامی جدید، قرارداد بزرگی برای خرید جنگنده‌های نسل پنجم اف- 35 با آمریکا منعقد کرده است.

چنین توافق‌هایی اوج نمایش وابستگی اروپا به آمریکاست.  

آمریکا برای پیشبرد سیاست خود در جنگ اوکراین، منابع مالی هزینه‌کَرد خود را از قِبَل توافق‌های فروش تسلیحات به اروپایی‌ها جبران می‌کند.  

تداوم چنین رویکردی و همزمان تداوم ارسال سلاح به اوکراین، چشم‌اندازی برای پایان این جنگ فعلا قابل تصور نیست و این مساله صدای اعتراض برخی سیاست‌مداران غربی را هم درآورده است. 

«نیکلا سارکوزی»، رئیس جمهوری پیشین فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه فیگارو، دیپلماسی را تنها راه پایان جنگ اوکراین دانست و تصریح کرد:«ما به روس‌ها نیاز داریم و آنها هم به ما نیاز دارند.» 

این صدای اعتراض به‌خوبی نشان می‌دهد، اروپا در مسائل کلان سیاسی و امنیتی تا چه اندازه وابسته به آمریکاست.  

گرانی انرژی و کالاهای اساسی، کاهش خدمات اجتماعی و در نهایت نمایش اعتراض مردم در کف خیابان‌ها، ارتباط مستقیم با سیاست همسویی دولت‌های اروپایی با آمریکا در جنگ اوکراین دارد.            

با چنین هزینه‌ای دیگر مانند گذشته برای شهروندان اروپایی دولت رفاهی معنی ندارد. 

«دیتمار بارچ» رئیس گروه پارلمانی حزب چپ آلمان در واکنس به بودجه خرید تجهیزات جدید ارتش آلمان پس از جنگ اوکراین است:«اختصاص 100 میلیارد یورو برای تقویت ارتش آلمان به کاهش کمک‌های اجتماعی منجر می‌شود.»

همراهی اروپایی‌ها با آمریکا و نداشتن راهبرد روشن درقبال جنگ اوکراین، سبب شده است، اروپا منبع مالی سلاح‌پاشی آمریکا به اسم جنگ اوکراین باشد. 

علاوه بر این، آمریکا در بحبوحه جنگ غزه هم سلاح به اسرائیل ارسال می‌کند و در قتل‌عام مردم مظلوم غزه نقش مستقیم دارد.

116