تهران- ایران پرس: وزير اقتصاد گفت: برنامه هاي مختلف دولت كمك ميكند تا از درامدهاي نفتي به درامدهاي غيرنفتي برسيم.

سيد احسان خاندوزي سخنگوی دولت و وزير امور اقتصاد و دارايي در نشست خبري امروز سه شنبه و در پاسخ به سوال خبرنگار ايران پرس در خصوص تلاش دولت براي رفع وابستگي اقتصاد به نفت در شرايط تحريم، اين موضوع را از دو جهت بررسي كرد.

وي گفت: از طرفي صادرات غيرنفتي مد نظر است و تلاش دولت اين است كه با كمك به افزايش سرمايه گذاري بتوانيم ركورد جديدي ثبت كنيم.

خاندوزي گفت: هرقدر سهم درامد نفتي كمتر شود وابستگي هم كاهش مي يابد البته دولت براي صادرات نفت در راستاي تحريم شكني نيز تدابيري دارد.از جهت ديگر تامين مالي دولت مد نظر است به اين معنا كه بايد به سمت درامدهاي پايدار برويم تا وابستگي به درامدهاي نفتي كاهش يابد.در همين راستا از ٢/٦ مليون اظهار نامه مالياتي را به ٥/٣ مليون رسيديم و تلاشهاي دولت در اين زمينه ادامه دارد.

سید احسان خاندوزی در این نشست خبری همچنین گفت: يكي از مهمترين عواملي كه در طول سالهاي گذشته در خصوص آن اقدامی انجام نگرفت، اصلاحات نظام بانكي بوده است. سرعت نظارت بانك مركزي بر شبكه بانكي بايد افزايش پيدا كند. مبالغي براي افزايش سرمايه بانك هاي دولتي در نظر گرفته شده و تا پايان امسال بطور كامل انجام خواهد شد.پرونده چشم انداز اصلاحات نظام بانكي امسال بسته خواهد شد.هر قدر اصلاحات سخت باشد،تصميم رئيس جمهور اين است كه اصلاحات ساختاري نظام بانكي بسرعت انجام شود.

سخنگوي اقتصادي دولت در خصوص اهميت عضويت ايران در خصوص بريكس نیز گفت: جهت گيري تجاري كشور به سمت كشورهاي همسو و همسايه است كه ثمرات آن نمايانگر شده است.پنجاه درصد صادرات ما اكنون به كشورهاي عضو بريكس است و اين همكاري با علم به تحريم هاي يكجانبه آمريكا صورت گرفته است. پذيرش ايران در شانگهاي و بريكس مهمترين پيام تحريم ناپذيري اقتصاد ايران است.فعاليت اقتصادي ايران در سال گذشته ١٤ درصد با بريكس افزايش يافته است.

سید احسان خاندوزي در خصوص آزادسازی پول های کشورمان نیز گفت: باتوجه به توافقات در خصوص آزاد سازي پولهاي ايران در كره جنوبي، عراق و تركيه اميدواريم در اوايل مهرماه جزئيات دقيق را بيان كنيم.

112

بیشتر بخوانید:

خاندوزی خبر داد : مذاکرات سازنده برای آزادسازی پول های ایران از کره جنوبی

خاندوزی: ۲ بانک غیردولتی مشترک ایران و سوریه تاسیس شد

خاندوزی از کاهش تورم و ثبات در بازار ارز خبر داد